آرشیو پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۵۴
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

جوابیه موزه هنرهای معاصر تهران و توضیح کیهان

در پی درج خبری با عنوان «عدم بازگشت 38 اثر از دو سالانه معماری ونیز» در شماره دیروز (31 خرداد) کیهان در همین ستون، روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران جوابیه ای را ارسال کرد. متن جوابیه موزه هنرهای معاصر تهران و توضیح کیهان به این جوابیه را می خوانید. در جوابیه روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران آمده است:

موزه هنرهای معاصر تهران با در نظر گرفتن ضوابط اداری و توجه به شرایط ضروری تخصصی انتقال آثار، تعدادی قطعه آثار طراحی و معماری را برای پانزدهمین دوسالانه معماری ونیز به کشور ایتالیا ارسال کرده است که این آثار به کشور بازگشته و در گمرک ایران مراحل ترخیص را طی می کند و طی هفته آینده ترخیص خواهند شد.

خواهشمند است مراتب را برای تنویر افکارعمومی در آن روزنامه وزین درج و به اطلاع عموم رسانده شود.

و اما توضیح کیهان:

همان طور که در متن خبر کیهان آمده بود دوسالانه معماری ونیز، آذرسال 95 به پایان رسیده بود. یعنی از زمان به اتمام رسیدن رویداد مذکور، بیش از شش ماه گذشته است. بر فرض هم که مطلب ادعایی در جوابیه موزه هنرهای معاصر تهران صحیح باشد و آثار به کشور بازگشته و هم اکنون در گمرک آماده ترخیص هستند. اما جای سوال است که طی شش ماه گذشته، چه اتفاقی افتاده و 38 اثر گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران طی این مدت چرا به کشور برنگشته بود؟ اینجاست که صحت ادعایی کیهان قابل بررسی است.

گفتنی است پیشتر نیز زمزمه هایی مبنی بر خروج برخی آثار موزه هنرهای معاصر از کشور برای نمایش در برلین شنیده می شد. آثاری که علی رغم وقوع انقلاب اسلامی ظاهرا همچنان سندشان به نام خانواده دیبا (همسر دیکتاتور معدوم پهلوی) است و نگرانی هایی برای سرقت این آثار توسط خاندان غارتگر پهلوی وجود داشت که وزیر محترم ارشاد طی مصاحبه ای از لغو ارسال این آثار به برلین خبر دادند.