آرشیو پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۲۶
ماه مهر
۱۱
محراب اندیشه

قوانین حاکم بر الگوی دعوت انبیا قانون دوم

محمدرضا مرشدی

اصل عشق به هدایت و نجات و رستگاری مردم، قانون دوم است، لقد جائکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمومنین رئوف رحیم (توبه 128)

براستی پیامبری برای شما از جنس خودتان آمد که بر او دشوار است شما رنج ببرید به (هدایت) شما حریص است و نسبت به مومنین دلسوز و مهربان رسول خدا (ص) اگر سختگیری می کند به خاطر عشق او به هدایت و تربیت مردم است. رسول خدا از جنس شما است بیشترین و شدیدترین ارتباط را با شما دارد. آگاهی کافی از دردها و مشکلات شما دارد. تحمل زیان و رنج شما را ندارد و عشق به ترقی و خیر خواهی و هدایت شما را دارد.

حرص به نجات مومن و غیر مومن مردم دارد. البته به مومنین بسیار مهربان است. عشق به احیا و بیدار کردن مردم و ایجاد حیات طیبه در زندگی مردم هدف دعوت پیامبران است.

یا ایهالذین امنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحیکم واعلموا ان الله یحول بین المرء و قلبه (انفال24) انبیای خدا را در متن وجود انسان تعریف می کنند. توجه به حضور خداوند در هستی پایه بیدار سازی وجود آدمی است. عشق انبیا تولید رابطه دوستانه و بلکه عاشقانه تک تک مردم با خداوند است. رابطه ای که مردم را روز به روز قوی تر و کم خطاتر می کند و روز به روز ضعف انسان را در برابر ناملایمات روزگار کمتر و کمتر می کند.