آرشیو پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۲۶
زندگی: سلامت
۱۴
الو دکتر 8471187

راهی آسان برای پیشگیری از سرطان پوست

دکتر سید رضا خاندوزی (متخصص رادیوتراپی)

طی دو سال اخیر دو نفر از همکاران نزدیکم به سرطان پوست مبتلا شده اند. عجیب اینکه پزشکان علت هر دو را ضایعات پوستی ناشی از تابش نور خورشید عنوان کرده اند. از آنجایی که من بواسطه شغلم مجبورم ساعات طولانی زیر نور خورشید باشم لطفا مرا راهنمایی کنید که چگونه می توانم از ابتلا به این سرطان پیشگیری کنم؟

همان طور که می دانید قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید یکی از عوامل موثر در ایجاد ضایعات پوستی به شمار می آید. ضایعات پوستی ناشی از تابش مستقیم اشعه خورشید به تنهایی خطر جانی برای فرد مبتلا نخواهد داشت اما هنگامی که این ضایعات دچار بدخیمی شوند، به سرطان تبدیل خواهند شد و هرگونه تاخیر در درمان جدی این بیماری جان فرد را به خطر می اندازد.

از آنجایی که سرطان های پوست معمولا با یک ضایعه پوستی شروع می شوند باید هر ضایعه پوستی پیش رونده با حاشیه های نامنظم و شبیه زخم، جدی گرفته شود. این ضایعات گاهی با تغییر رنگ نیز همراه هستند. بنابراین توصیه می کنم با مشاهده چنین ضایعاتی نزد پزشک رفته تحت نمونه برداری قرار گیرید، تا براساس نتیجه آزمایش درمان مناسب برایتان آغاز شود.

سرطان های پوست به دو گروه سرطان های ملانومی و سرطان های غیرملانومی تقسیم بندی می شوند.

سرطان های غیر ملانومی بیشتر سر، صورت، گردن و نواحی را که تحت تابش مستقیم آفتاب هستند درگیر می کند. از این رو با استفاده از کرم های ضد آفتاب، عینک آفتابی، کلاه های لبه دار