آرشیو پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۲۶
جهان
۲۰

خاورمیانه

واشنگتن: عربستان و امارات علیه قطر سند رو کنند

همزمان با سفر هفته آتی وزیر امور خارجه قطر به واشنگتن، وزارت خارجه امریکا با زیر سوال بردن انگیزه های عربستان و امارات در ایجاد بحران قطر، اعلام کرد اینکه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شکایت خودشان را از قطر مطرح و سندی رو نمی کنند، مایه سردرگمی واشنگتن است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، روز گذشته وزارت خارجه امریکا در شدیدترین موضع خود علیه بحران رخ داده در منطقه اعلام کرد هر چه زمان می گذرد تردیدها علیه اقدامات عربستان سعودی و امارات بیشتر می شود. در حقیقت این موضع گیری در حالی مطرح می شود که پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا قطر را «اصلی ترین اسپانسر تروریسم» معرفی کرده بود. در حالی که واشنگتن از شک و تردید خود درباره بحران عربی سخن گفته، دادستان کل قطر اعلام کرد، دوحه اطلاعات و مدارکی دارد که نشان می دهد کشورهای تحریم کننده قطر در هک سایت خبرگزاری قنا دست داشته اند. خبر دیگر اینکه «سعد الکعبی» مدیرعامل قطر پترولیوم با اشاره به بایکوت اقتصادی کشورهای عربی متعدد علیه دوحه، اعلام کرد قطر می تواند تحت محاصره ابدی بماند، زیرا بخوبی آماده بوده و صنایع نفت و گاز این کشور لطمه نخواهد دید. اعضای پارلمان اروپا در بروکسل نیز خواستار پایان یافتن بحران دیپلماتیک در قطر شدند.

روابط روسیه و امریکا متشنج تر شد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد دو فروند هواپیمای جاسوسی امریکایی را که بر فراز دریای بالتیک پرواز می کردند، رهگیری کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد، یک فروند شکاری سوخو-27 نیروی هوایی روسیه صبح دیروز دو فروند هواپیمای تجسسی امریکایی ار.اس-135 را بر فراز دریای بالتیک، رهگیری کرد. در این بیانیه آمده است، هواپیمای نخست امریکایی به طور خطرناک و تحریک آمیزی به هواپیمای روسی نزدیک شد. روز سه شنبه نیز ارتش امریکا خبر داده بود، یک سوخوی روسی به یک فروند هواپیمای این کشور نزدیک شد. ارتش امریکا این حرکت را با اشاره به آنچه «سرعت بالا و هدایت ضعیف» جنگنده روسی خوانده، یک رویارویی «غیر ایمن» ارزیابی کرده بود. اما مسکو این ادعای امریکا را رد کرده بود.