آرشیو پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۲۶
اقتصادی
۶

جذب 2.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در صنعت، معدن و تجارت

دبیرکل سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت از جذب 2 میلیارد و 200 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی مربوط به 81 طرح در بخش های تابعه این وزارتخانه در دولت یازدهم خبر داد.«افروز بهرامی» در گفت و گو با ایرنا افزود: از ابتدای کار دولت «تدبیر و امید» تاکنون 18 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کل اقتصاد کشور به تصویب رسیده که مشتمل بر 263 طرح است.

به گفته این مقام مسئول، سهم بخش های صنعت، معدن و تجارت از این تعداد، 178 طرح با رقم هشت میلیارد دلار بوده است.وی ادامه داد: تاکنون 81 طرح از مجموع 178طرح یادشده به جذب قطعی سرمایه گذاری منتهی شده و در همین پیوند 2 میلیارد و 200 میلیون دلار جذب سرمایه انجام شده است. بهرامی خاطرنشان کرد: 97 طرح دیگر با مجموع سرمایه گذاری پنج میلیارد و 800 میلیون دلار نیز مراحل اجرایی جذب را می گذرانند، هرچند بخش عمده ای از آنها تاکنون جذب شده است. وی یادآوری کرد: طرح های یاد شده همگی تاکنون دست کم بیش از 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و علاوه بر اینها بیش از 150 تفاهمنامه و قرارداد در مراحل مذاکره، تبدیل تفاهم به قرارداد و... بوده و هنوز نهایی نشده است. مدیرکل سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در دوران پسابرجام 165 طرح با حجم سرمایه گذاری 13 میلیارد دلار در همه بخش های اقتصادی کشور تصویب شد.

بهرامی افزود: در این میان، بخش های صنعت، معدن و تجارت با جذب پنج میلیارد و 500 میلیون دلار از مجموع سرمایه گذاری ذکر شده (42 درصد)، پیشرو بخش های مختلف اقتصادی کشور در این عرصه بوده است. وی گفت: مبلغ یادشده شامل 83 طرح است که تاکنون 40 طرح به مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون دلار جذب شده و 43 طرح به مبلغ سه میلیارد و 700 میلیون دلار مراحل اجرایی کار را می گذرانند.