آرشیو یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۵۶
حوادث - اخبار کشور
۱۱

پژوهشگر اصفهانی برای نخستین بار در ایران موفق به پیوند نهال گردو شد

پژوهشگر علوم کشاورزی اصفهان با ابداع روش جدید پیوند گردو موفق شد سن بهره وری گردو را کاهش و ظرفیت تولید را تا 3 برابر افزایش دهد.

حامد بلانیان اهل یکی از روستاهای شرق استان اصفهان و دانشجوی دکتری فیزیولوژی و اصلاح درختان میوه دانشگاه تهران که پس از دو سال تحقیق با استفاده از تکنولوژی جدید موفق به ابداع روش ریزشاخه پیوندی گردو شده است.این پژوهشگر علوم کشاورزی اصفهان با بیان اینکه درخت گردو قابلت پیوند ندارد، گفت: درختان گردو کاشت سنتی از سن 3 سالگی شروع به میوه دهی می کنند و در 10 تا 12 سالگی به بهره وری اقتصادی می رسند اما در این روش پیوند، درختان گردو از همان سال ابتدا شروع به باردهی می کنند و از سال سوم به بعد هم به بهره وری اقتصادی می رسند.

بلانیان گفت: با این روش کشاورزان توانایی ایجاد باغ یکدست و سالم از یک رقم خاص را دارند.

مدیر این طرح افزود: درختان پیوندی گردو پاکوتاه هستند و سم پاشی و برداشت محصولشان ساده تر از درختان پیوندی است درحالی که درخت گردو معمولی تا 20 متر هم ارتفاع دارند.وی با بیان اینکه با وجود اینکه این روش برای نخستین بار در کشور انجام می شود و مورد تایید جهاد کشاورزی و دانشگاه تهران هم هست، گفت: برای تولید نهال های پیوندی هیچ حمایتی نشده ام و با سختی توانستم در منزل شخصی خود گلخانه ای را راه اندازی کنم. در حال حاضر در همین گلخانه کوچک سالانه 10 هزار نهال پیوندی گردو تولید و به بازار عرضه می شود.

این طرح با نام پیوند نهال گردو با استفاده از فناوری جدید ریز شاخه پیوندی در ایران به ثبت رسیده است.

بلانیان معتقد است اگر مورد حمایت قرار گیرد علاوه بر تامین نهال گردو کشور می تواند صادرات و ارزآوری قابل توجهی را برای کشور داشته باشد.