آرشیو پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶، شماره ۴۸۵۸
جهان
۶

به دنبال پیروزی های پیاپی ارتش سوریه، دی میستورا: داعش در حال عقب نشینی از سوریه است

«داعش در نتیجه فشارها در حال عقب نشینی از سوریه است» این بخشی از صحبت های مهمی است که استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز سه شنبه در نشستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد به آن اشاره کرد.

دی میستورا همچنین درخصوص ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه گفت: تلاش های جدی برای توافق بر سر مناطق کاهش تنش در سوریه وجود دارد و در نشست آینده در شهر آستانه بر سر ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه به مذاکرات ادامه خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، در عین حال فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تاکید کرد که در نشست سران کشورهای عضو گروه 20 درخصوص بحران سوریه رایزنی خواهیم کرد. بر اساس گزارشی که دی میستورا ارائه کرد، بهبود شرایط امنیتی در سوریه باعث تسهیل در ارسال کمک های بشردوستانه به مناطق مختلف سوریه نشده است.

اظهارات این مقام سازمان ملل در حالی است که آمریکا به دنبال بهانه ای برای دخالت در سوریه است. کاخ سفید سه شنبه دولت سوریه را به آماده سازی شرایط برای حمله دیگری با استفاده از سلاح شیمیایی متهم و تهدید کرد که در این صورت بهای سنگینی از این بابت خواهد پرداخت. دولت انگلیس نیز اعلام کرده که از آمریکا حمایت می کند و در صورت بروز چنین حمله شیمیایی ای، اقداماتی را برای پاسخ به آن درنظر خواهد گرفت. مقامات دمشق چنین اتهامی را به طور کامل رد کرده اند. کاخ کرملین نیز تهدید کشور مستقل سوریه از سوی واشنگتن را غیرقابل قبول ارزیابی کرده و همچنین بعید ندانسته که چنین ادعایی منجر به تحریک تروریست ها خواهد شد. کارشناسان نیز دلیل این اظهارات را تحت فشار قرار گرفتن گروه های تروریستی در سوریه و دست بالاتر ارتش سوریه در نبردهای میدانی می دانند.

در همین رابطه و در خبری دیگر شبکه المیادین به نقل از منابع خود اعلام کرد که پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا در آسمان سوریه به طور غیرعادی افزایش یافته است. این منابع چهارشنبه به المیادین اعلام کردند که این پروازهای غیرعادی نشانه آمادگی برای یک اقدام است. المیادین به نقل از منابع خود افزود: در روزهای گذشته عملیات جمع آوری هوایی اطلاعات در امتداد مناطق ساحلی سوریه افزایش یافته است. یک هواپیمای جاسوسی مدل p 8A آمریکایی در آسمان سوریه رصد شده است.