آرشیو شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶، شماره ۸۹۷۱
صفحه اول
۱

جایگاه مداحی و نقادی

دکتر حسن کربلایی حاجی اوغلی
منبع: hassan_karbalaei؛/ hassankarbalaei؛gmail. com

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در کانال تلگرامی خود نوشته است؛ «مداحی و نقادی، فعالیت های پسندیده ولی مستقل از یکدیگرند.... دوستان نمی توانند هم از مزیت مداحی و هم از منزلت نقادی برخوردار باشند...».

آقای آشنا اول باید «مدح» و «نقد» را تعریف کند و سپس به چانه زنی در مورد «تفاوت»، «تفکیک»، «مزیت» و «منزلت» آنها بپردازد.

اگر این تفکیک و تفاوت از نظرگاه «آشنا» درست باشد از این پس مداحان نباید دعای کمیل و زیارت عاشورا و دعای ندبه بخوانند!

مادحین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از این پس نباید سخن از «انی سلم لمن سالمکم» و «و حرب لمن حاربکم» به میان آورند.

آنها حق ندارند لعن و نفرین بر بنی امیه و بنی عباس بر حسب دعاهای وارده، کنند و بگویند «و ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم»!

مداح کار اصلی اش مدح ائمه هدی (ع)، اولیای دین، صالحان و... است. این حرفه منافی لعن و نفرین بر دشمنان اهل بیت و دشمنان حق و حقیقت نیست.

مادح اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در وادی اول به «مدح» و در وادی بعد به «لعن و نفرین» و «مذمت» کسانی می نشیند که در مقابل حق قرار گرفته اند. این دو جایگاه دو روی یک سکه مداحی اهل بیت، انقلاب و صالحان تاریخ است.

«تولی» بدون «تبری» و «تبری» بدون «تولی» مکلف را به سراپرده خودولی پنداری، خودشیفتگی و خودمرکزبینی می کشاند.

مداح بر اساس گفتمان زیارت عاشورا باید اعلام موضع کند و مدح را در کنار نقد و گاهی هم لعن قرار دهد.

برادر گرانقدر، ارزشی و ایمانی ام جناب آقای دکتر حاج میثم مطیعی مداح آل الله و مداح انقلاب و اسلام است او به یقین مرز این دو را خوب می فهمد.

اصلاح طلبان افراطی و اعتدالگرایان به اصطلاح اصلاح طلب بر مدح و نقد جناب مطیعی خرده گرفته اند اما نگفته اند او چه گفته که اینان تا این میزان برآشفته اند. اینان حتی حاضر نیستند یک بیت یا یک مصرع از شعر او را بیاورند و بگویند این خلاف عقل و منطق است.

اینان مرتب تیر در تاریکی می اندازند، به او یا دیگری خورد فرقی نمی کند فقط شلوغ می کنند و نمی گذارند مردم متوجه شوند چه اتفاقی افتاده است! اینان کارشان حاشیه سازی است و رخصت نمی دهند مردم بدانند مخاطب «میثم» کیست و اصل نقد او چیست؟! و برای برون رفت از مشکلات چه باید کرد؟!