آرشیو دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۶۱
صفحه آخر
۱۲

نمایش قدرت چین و روسیه علیه ناتو در دریای بالتیک

چین و روسیه رزمایش دریایی مشترک خود را در دریای بالتیک که برای ناتو حائز اهمیت است آغاز کرده اند.

افزایش تنش بین روسیه و آمریکا در شرق اروپا و بین چین و آمریکا در شرق آسیا باعث نزدیکی روابط بین مسکو و پکن شده به طوری که برخی از کارشناسان از شکل گیری یک «اتحاد توازن بخش» بین این دو قدرت مقابل آمریکا خبر می دهند.

پکن و مسکو اخیرا هم یک قرارداد برای همکاری بیشتر و گسترده تر نظامی امضا کرده اند. تمرین های نظامی بین دو طرف نیز افزایش پیدا کرده است و رزمایش مشترک جاری بین دو کشور در دریای بالتیک نیز در همین راستا ارزیابی می شود.

در این رزمایش دریایی چین یک یگان از موشک رهگیر ناوشکن خود را موسوم به «چانگشا»، ناوچه چندمنظوره «یونچنگ»، یک کشتی پشتیبان، هلی کوپترهای حمل شونده بر روی ناو و تعدادی از تفنگداران ویژه نیروی دریایی را در سن پترزبورگ و کالینینگراد مستقر کرده است؛ کالینینگراد بخشی جدا از خاک اصلی روسیه است که در میان لهستان و لیتوانی در ساحل دریای بالتیک قرار دارد.رزمایش مشترک دیگری نیز قرار است اواسط ماه جاری میلادی برگزار شود.

به گزارش ایسنا، «آندری دنیسف»، سفیر روسیه در چین روز جمعه رزمایش های مشترک از سوی نیروهای مسلح چین و روسیه را «منحصر به فرد» خواند اما این مسئله را رد کرد که این رزمایش نظامی برای تحریک قدرت های رقیب است. وی به خبرنگاران گفت: «نگرانی های غرب اصلا درست نیست، آنها رزمایش های نظامی و حضور روسیه در بالتیک را تهدید می دانند.»

منطقه بالتیک به یک مسئله مجادله آمیز میان روسیه و ناتو بدل شده است چون هر دو طرف به دنبال تسلط بر آن هستند و به همین دلیل یکدیگر را به انجام اقدامات تحریک آمیز برای رقابت تسلیحاتی در اروپا متهم می کنند.

وزیر خارجه لیتوانی نیز در واکنش به این رزمایش به خبرنگاران گفت که همکاری میان روسیه و چین می تواند تهدیدی برای منطقه باشد. در این بین وزارت دفاع روسیه هم بیانیه ای صادر کرده و در آن آورده که این رزمایش با هدف تقویت روابط میان دو کشور است.