آرشیو دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۶۱
شهرستان ها
۷

نوجوان دشتستانی آتش نشان خودکار ساخت

«سینا فرزان» نوجوان 15 ساله مبتکر دشتستانی، برای نخستین بار در کشور دستگاه آتش نشان خودکار که ظرفیت های زیادی برای مقابله با آتش سوزی های وسیع دارد، ساخت.

مسئول آتش نشانی شهرداری برازجان (مرکز شهرستان دشتستان) افزود: این آتش نشان ایده ای بسیار خوب و مفید برای کاهش خسارت های ناشی از آتش سوزی های محیط بسته کاربرد دارد.

بهروز ابوالفتحی افزود: سازمان آتش نشانی شهرداری برازجان بطور کامل این ایده را برای ایمن سازی و ارتقا از لحاظ مالی و اخذ تاییدیه حمایت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه 90 درصد حوادث به دلیل خطاهای انسانی رخ می دهد، ورود این سیستم اطفای حریق می تواند درصدی از خسارت های ناشی از حوادث آتش سوزی را که در غیاب افراد در اماکن بسته اتفاق می افتد؛ کاهش دهد.

ابوالفتحی یادآور شد: این سیستم با اطفای حریق بوسیله گاز «CO2» عمل می کند که بیشتر مخصوص وسایل برقی و در فضای بسته کارساز است.

ساخت طرح آتش نشان خودکار برای نخستین بار در جشنواره «ایده شو» به ذهن خلاق این نوجوان 15ساله افتاد و او را وادار به طراحی و ساخت آن کرد.

این طرح قابلیت اعلام و اطفای حریق در مواقع آتش سوزی را خواهد داشت.

این دستگاه قابل حمل در همه فضاها ازجمله مراکز پزشکی، الکترونیکی، بانکها، بیمارستان ها و دیگر ساختمانهای بزرگ در هنگام آتش سوزی جوابگو خواهد بود.

این طرح به نام سینا فرزان نخبه جوان ثبت ملی می شود.

«جشنواره ایده شو» برای نخستین بار با همکاری آموزش و پرورش برازجان در رده های سنی بین 13 تا 15 سال برگزار شد.