آرشیو دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۶۱
حوادث - اخبار کشور
۱۱

دست داشتن بزرگترین بانک فرانسه و سران سیاسی این کشور در نسل کشی رواندا

سه سازمان حقوق مدنی با طرح دو پرونده شکایت، دولت فرانسه و بزرگترین بانک این کشور را به دست داشتن در نسل کشی سال 1994 رواندا متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سه سازمان غیردولتی «شرپا»، «انجمن احزاب مدنی برای رواندا» و «انجمن ایباکا فرانسه» اعلام کردند: سران سیاسی و نظامی فرانسه با همکاری بانک «بی ان پی پاریباس» (BNP Paribas) متهم هستند در سال 1994 با فروش تسلیحات به افراط گرایان هوتو، در نسل کشی حدود یک میلیون اقلیت توتسی در رواندا دست داشته اند.

بر این اساس، بانک بی ان پی پاریباس متهم به تامین اعتبار لازم برای خرید 80 تن اسلحه برای کشتار سه ماهه در روانداست.

پس از آن که «پاتریک د سنت اکسپوریری»، روزنامه نگار فرانسوی با انتشار مقاله ای از نقش فرانسه در نسل کشی سال 1994 رواندا پرده برداشت، یک انجمن فرانسوی که به افشاگری مداخلات فرانسه در کشور های آفریقایی می پردازد به بررسی این موضوع پرداخت و نخستین پرونده شکایت علیه فرانسه را در سال 2015 ارائه کرد.

مقامات رواندایی در نوامبر گذشته از نقش احتمالی 20 فرمانده نظامی فرانسوی در نسل کشی سال 1994 خبر دادند. این در حالی است که پاریس همچنان تمایلی به غیرمحرمانه کردن پرونده های مربوط به نسل کشی ندارد و معتقد است هیچ دخالتی در قتل عام اقلیت توتسی نداشته است.

اکثریت حاکم هوتو در دولت رواندا در یک دوره 100 روزه از 7 آوریل تا اواسط ژوئیه 1994 حدود یک میلیون نفر از اقلیت توتسی در این کشور را قتل عام کردند و بزرگترین نسل کشی آفریقا را رقم زدند.