آرشیو دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶، شماره ۴۸۶۱
جهان
۶

مخالفت نوری مالکی با مشارکت بعثی ها در کنفرانس بغداد

نوری مالکی، معاون رئیس جمهوری، بارزترین رهبر سیاسی عراقی است که علیه مشارکت متهمان به تروریسم و بعثی ها در کنفرانس سیاسی اهل سنت عراق در بغداد، موضع مخالف گرفت و یکی از شخصیت های سیاسی اهل سنت، این کنفرانس را تلاشی برای ایجاد مرجعیت سیاسی برای اهل سنت درعراق دانست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نوری مالکی روز گذشته در صفحه شخصی خود از این کنفرانس به عنوان سکویی برای بازگشت «متهمان به تروریسم» و «فتنه گران» به روند سیاسی عراق یاد کرد. وی افزود: تا وقتی پرونده افراد متهمی که به این کنفرانس دعوت شده اند در دادگاه های عراق تعیین تکلیف نشود، حق مشارکت در این کنفرانس را ندارند. فراکسیون اتحاد قوا به رهبری سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق متولی برگزاری این کنفرانس در هفدهم ماه جاری میلادی در بغداد شده است.

رعد الدهلکی، عضو این فراکسیون پیشتر گفته بود تمامی اسامی که در شبکه های اجتماعی مطرح شده، به این کنفرانس دعوت شده اند و اسامی همه آنها برای موافقت به دولت عراق تقدیم شده است. برخی از افراد دعوت شده به این کنفرانس، متهم به همکاری با تروریسم هستند که مهم ترین این چهره ها طارق الهاشمی معاون سابق رئیس جمهور و رافع العیساوی وزیر سابق دارایی عراق هستند.