آرشیو چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۹۰۳
جهان
۸

آزمایش موشکی کره شمالی در آستانه روز استقلال آمریکا

هشدار به آمریکا و متحدان آسیایی واشنگتن

کره شمالی بار دیگر یک موشک بالستیک میان برد را امتحان کرد؛ اما این بار در آستانه روز استقلال آمریکا و نشست رهبران کشورهای عضو «گروه20» (G20). طبق گزارش های منتشرشده، این موشک نسبت به موشک آزمایش شده قبلی، مدت بیشتری پرواز کرده و سپس در آب های ژاپن فرود آمده است. به گزارش آسوشیتدپرس، این آزمایش موشکی جدیدترین آزمایش در میان مجموعه تست هایی است که می تواند کره شمالی را قادر کند موشکی با قدرت حمل کلاهک اتمی و با بردی تا خاک آمریکا بسازد. فرماندهی مقر پاسیفیک ایالات متحده با اشاره به اینکه موشک تازه آزمایش شده تهدیدی برای خاک آمریکا به شمار نمی رود، محل پرتاب موشک را حوالی پایگاه هوایی «پانگی یون» اعلام کرد و گفت: این موشک پیش از فرودآمدن در دریای ژاپن، مسافتی 37 دقیقه ای را پیموده است. از سوی دیگر، ستاد مشترک ارتش کره جنوبی نیز برد این موشک بالستیک را 930 کیلومتر، برابر با 578 مایل، برآورد کرد؛ اما درباره ارتفاع صعود موشک اظهارنظری نکرد.

هنوز جزئیات دقیقی از این آزمایش موشکی از سوی کره شمالی منتشر نشده است. طبق گزارش های منتشر شده از سوی این کشور، این آزمایش موفقیت آمیز بوده و نوع موشک بین قاره ای و دور برد بوده است. به گفته ناظران، هم زمانی این آزمایش با رویدادهای جهانی، نشان می دهد پیونگ یانگ با انجام این اقدام، قصد دارد به واشنگتن و متحدان آسیایی او، سئول و توکیو، هشدار بدهد.

یک مفسر نظامی در سئول می گوید: موشک های کره شمالی بردی بین 800 تا 900 کیلومتر دارند و در صورتی که با زاویه پرواز 45 درجه شلیک شوند، در 10 دقیقه به هدف می رسند. «یوشیهیده سوگا»، سخنگوی دولت ژاپن، تایید کرده توانایی این موشک جدید بیشتر از نوع اولی آن است. او تخمین زده که ارتفاع این موشک نیز بالاتر از ارتفاع موشک های قبلی بوده است. در همین حال، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، نیز در توییتی نوشت بعید می داند کره جنوبی و ژاپن بیش از این بتوانند با این موضوع (آزمایش های موشکی کره شمالی) کنار بیایند. «شینزو آبه»، رئیس جمهوری ژاپن، به شدت به آزمایش موشکی کره شمالی انتقاد کرده و گفنه است: برنامه موشکی پیونگ یانگ یک تهدید بزرگ است. او افزود: «آزمایش موشکی اخیر نشان داد این تهدید بزرگ تر شده است».