آرشیو پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۹۰۴
آی تی
۱۵

گزارش اتاق بازرگانی از وضعیت فناوری اطلاعات کشور

وضعیت نامساعد، اما قابل اصلاح

بر اساس پژوهش های صورت گرفته، ایران درحال حاضر در صنعت فاوا در رتبه 120 در بین 190 کشور جهان قرار دارد و نیازمند توجه بیشتر دولت به این حوزه است. این آماری است که اعضای کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران مطرح کردند. روز گذشته جلسه تخصصی این کمیسیون برگزار شد تا مسائل روز فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار گیرد و درنهایت راهکارهای اصلاح وضعیت نابسامان آن ارائه شود. طبق پژوهش های صورت گرفته که از سوی امیرحسین خالقی، پژوهشگر و تحلیلگر اقتصادی ارائه شد، با توجه به وجود بحران های مختلف مانند گردوخاک در خوزستان و بی کاری و بسیاری مشکلات دیگر، پرداختن در سطح کلان به فناوری اطلاعات و ارتباطات یک اولویت اساسی برای کشور به شمار می رود و باید به آن توجه شود. علاوه بر این زیادبودن تعداد قوانین، مشکلات زیرساخت و پهنای باند، نبود محیط تحقیق و توسعه و حمایت کم دولت از توسعه صنعت فاوا ازجمله موانع صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور هستند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که در زمینه تحقیق و توسعه، ترکیه و عربستان بالاتر از ما قرار دارند و ایران در بین 66 کشوری که دراین باره سنجیده شده اند رتبه آخر را از آن خود کرده است. براساس یافته های این پژوهش همین طور در زمینه آمادگی شبکه ای ایران از بین 132 کشور رتبه 92 را دارد و حتی امارات متحده عربی به لحاظ این شاخص از ما خیلی جلوتر است. همچنین قطر و بحرین نیز توانسته اند به خوبی به سمت اقتصاد دیجیتالی حرکت کنند.

از لحاظ محیط سیاسی و قانونی نیز وضع امارات متحده عربی به مراتب بهتر از ایران است و تنها چیزی که ما می توانیم کمی روی آن مانور بدهیم بحث ارزانی و دردسترس بودن فاوا است.

براساس چکیده یافته های این پژوهش، در زمینه شاخص توسعه فاوا که یک شاخص فنی است نیز امارات در رتبه 38 و کشور ما در رتبه 89 قرار دارد؛ جالب آنکه در زمینه دسترسی ایران رتبه 79 را در اختیار دارد ولی در استفاده رتبه کشور 110 است و این یعنی با وجود فراهم بودن زیرساخت نتوانسته ایم استفاده از فاوا را به خوبی ترویج دهیم.