آرشیو شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۳۷
اقتصادی
۵

رئیس سازمان امور مالیاتی خبر داد: شرایط ویژه برای معافیت مالیاتی 5 تا 13 سال بخش تولید

سرمایه گذارانی که با شرایطی خاص اقدام به راه اندازی واحدهای تولیدی کنند، 5 تا 13 سال معافیت مالیاتی دارند و همچنین برای شرکت های دانش بنیان تا 15 سال معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است. سید کامل تقوی نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی در همایش سلامت اداری سازمان مالیاتی این خبر را اعلام کرد. او همچنین از شفافیت و تسهیل کار برای مودیان با راه اندازی سامانه جامع مالیاتی خبر داد و گفت: سامانه جامع مالیاتی یکی از طرح های مهم اقتصادی کشور است و برنامه داریم تا دو سال دیگر این طرح را به طور کامل در کل کشور اجرایی کنیم. رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین با تاکید بر حمایت از تولید، گفت: در سال گذشته برای 7500 بنگاه کوچک و متوسط گواهی مالیاتی صادر کردیم تا بتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند. تقوی نژاد افزود: در آخرین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی قرار شد، امسال مالیات بنگاه های کوچک و متوسط بر اساس خوداظهاری آنها دریافت شود که یک گام به جلو است. مثل توافق با اصناف که برای اظهارنامه یک میلیون و دویست هزار واحد صنفی، بدون رسیدگی، برگ قطعی صادر کردیم برای بخش تولید هم بتوانیم این کار را انجام دهیم. سازمان امور مالیاتی با بررسی تراکنش های مشکوک در سامانه های مبارزه با پولشویی، سال گذشته از 77مودی، 990 میلیارد تومان مالیات دریافت کرده و300هزار مودی جدید را شناسایی کرده است.

کاهش جرایم مالیات بر ارزش افزوده

محمد مسیحی، معاون سازمان امور مالیاتی نیز از جزئیات اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده و کاهش جرایم این نوع مالیات خبر داد. او گفت: لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده پس از انجام ساعت ها کار کارشناسی و کسب نظر از تمامی ذینفعان از جمله فعالان اقتصادی، دستگاه های اجرایی مرتبط، کارشناسان اقتصادی و خبرگان مالیاتی، در هیات دولت تصویب و در اواخر اسفند ماه سال 1395 تقدیم مجلس شد و هم اکنون کار کارشناسی آن در مرکز پژوهش های مجلس با حضور ذینفعان و صاحب نظران در مرحله بررسی بود و پیش بینی می شود تا اواسط مرداد ماه ادامه یابد.

کارآفرینان و پیمانکاران طرح های عمرانی که معمولا بعد از یکی دو سال به پول کارکرد خود می رسند اما سه ماه یکبار باید مالیات ارزش افزوده دستمزد نگرفته را به سازمان بدهند.