آرشیو شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۳۷
حوادث
۱۸
خبر

10توصیه برای پیشگیری از کلاهبرداری های اینترنتی

گروه حوادث / پلیس «فتا»ی تهران درپی گسترش روزافزون کلاهبرداری ها وجرایم مختلف اینترنتی، از مردم خواست تا با رعایت 10 توصیه، خود را از تیررس کلاهبرداران درامان نگه دارند.

1- در خصوص داد و ستدهای فضای مجازی بخصوص آگهی هایی که مشکوک هستند از پرداخت هرگونه پول به صورت کارت به کارت ممانعت شود.

2- از باز کردن هرگونه لینک های مشکوک که به طور معمول تلفیقی از اعداد و حروف هستند، خودداری گردد.

3- در هنگام خرید از فروشگاه های آنلاین به طورحتم از احراز هویت افراد فروشنده اطمینان حاصل شود.

4- برای واریز پول به حساب اشخاص نیازی به ارائه اطلاعات بیش از شماره کارت یا حساب نیست.

5- برای جلوگیری ازحمله باج افزار ها، همیشه آنتی ویروس خود را به روز کرده و از نسخه های پشتیبان اصلی حافظه های ابری (cloud storage) استفاده کنید.

6- صحت و سقم پیامک های دریافتی در خصوص برنده شدن در قرعه کشی شرکت ها و موسسات از طریق سایت معتبر آنها یا شماره تماس موسسات بررسی شود. ضمن اینکه برای واریزپول نیازی به رمز اینترنتی حساب نیست.

7- افراد سودجو با ارسال پیامک مبنی بر برنده شدن شما در قرعه کشی، اقدام به دریافت پول به منظور ارسال جایزه می کنند که پس از دریافت پول، هیچ جنس و کالایی برای قربانی ارسال نمی شود یا در صورت ارسال، کالایی که ارزشی کمتر از مبلغ واریزی دارد تحویل داده می شود.

8- برای ارتباط با شرکت های داخلی و خارجی و مبادلات مالی از طریق ایمیل به طورحتم ایمیل توسط کاربر وارد شود و از reply جهت ارسال فاکتور و دریافت شماره حساب از طریق ایمیل خودداری شود. همچنین صحت شماره حساب اعلامی از طریق تماس تلفنی ونمابر-فاکس- نیز بررسی شود.

9- درصورت دریافت پیامک مبنی بر برنده شدن در قرعه کشی، هیچگونه مشخصات حساب بانکی مانند رمز اینترنتی، تاریخ انقضا، CVV2 و... ارسال نشود.

10- در تالارهای گفت و گو به دلیل مشخص نبودن هویت اصلی کاربران تا حدامکان اقدام به معامله نکنید.

در موارد بسیاری افراد پس از واریزپول، کالایی دریافت نمی کنند و تنها به شماره کارتی که مبلغ مورد نظر را به آن واریز کرده اند جهت پیگیری و شکایت دلخوش هستند، در صورتی که سودجویان اغلب از کارت هایی که به نام فرد دیگریست(کارت های سرقتی، حساب های جعلی و...) استفاده می کنند.