آرشیو یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶، شماره ۳۸۴۹
جامعه
۱۳
سلامت

طرح مقابله با سالمندآزاری تدوین شد

منبع: اعتماد

رییس دبیرخانه شورای عالی سالمندان از تدوین طرح مقابله با سالمندآزاری در این شورا خبر داد. محسن سلمان نژاد در گفت وگو با ایرنا هدف از تدوین این طرح را، تصویب قوانین مقابله با سالمندآزاری اعلام کرد که به گفته وی، دستگاه های مرتبط هم موظف به اجرای این طرح برای جمعیت هدف خود خواهند شد.

به گفته سلمان نژاد، کتک زدن سالمند و آزار روحی سالمند از مصادیق آشکار و پنهان سالمند آزاری در ایران است که از ضعف شدید قوانین حمایت از سالمندان نشات می گیرد.

به نظر می رسد تدوین این طرح به معنای آن است که هشدار جامعه شناسان و متولیان رصد آسیب های اجتماعی در کشور نسبت به پدیده «رهاشدگی سالمندان» و افزایش آزارهای جسمی و روحی این قشر از جمعیت، جدی گرفته شده یا اعداد حاصل از مطالعات میدانی نهادهای متولی همچون وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور در مورد وضعیت حمایت از سالمندان به مرحله نگران کننده رسیده است. از ابتدای دهه 90، کارشناسان حوزه جمعیت نسبت به کاهش یا به صفر رسیدن نرخ رشد جمعیت و ورود ایران به پدیده سالمندی جمعیت هشدار دادند و این هشدارها ناشی از رصد آماری شیب سنی جمعیت بود. بنا بر تعریف سازمان بهداشت جهانی، مردان و زنان هر کشور با عبور از 60 سالگی وارد دوران سالمندی می شوند. در حالی که طی سال های گذشته مطالعات سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد از جمعیت سالمند تحت پوشش نشان داده که اغلب سالمندان ایرانی از استقلال مالی کافی برای گذران زندگی در دوران از کار افتادگی و افت توانایی های جسمی برخوردار نیستند و حتی، تعداد قابل توجهی از این گروه سنی، زیر خط فقر قرار دارند، زنانه شدن پدیده سالمندی در ایران، می تواند به عنوان عامل دومی، زندگی بی دغدغه این گروه سنی در دهه های پایانی عمر را تهدید کند.

بنا بر نتایج مطالعه سازمان بهزیستی کشور در ابتدای دهه 90، بیش از 3 میلیون نفر از سالمندان کشور، بی بضاعت و نیازمند بودند که سالمندان زن در مقایسه با مردان سالمند، شرایط به مراتب دشوارتری را پشت سر می گذاشتند.

نتایج مطالعات دبیرخانه شورای ملی سالمندان در سال 93 نشان داد که از مجموع 6 میلیون نفر جمعیت بالای 60 سال در کشور، 2/86 درصد با فرزندان و خانواده های خود زندگی می کردند، 285 هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی و یک میلیون و 700 هزار سالمند، بازنشسته و حدود یک میلیون و 500 هزار سالمند، تحت پوشش کمیته امداد بودند.