آرشیو سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶، شماره ۴۰۹۰
دنیا
۴
خبر

ضیافت شام چاووش اوغلو برای تیلرسون

خبرگزاری آناتولی: رکس تیلرسون و مولود چاووش اوغلو در یک شام کاری در استانبول با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند. این در حالی است که تیلرسون دیداری نیز با رئیس جمهوری ترکیه داشت.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند: وزرای خارجه ترکیه و آمریکا در یک شام کاری در دفتر نخست وزیری در استانبول درباره بحران سوریه، مبارزه با تروریسم و بحران قطر با یکدیگر گفت وگو و تبادل نظر کردند. تیلرسون برای دریافت جایزه چهار دهه فعالیت در حوزه صنعت در کنگره جهانی نفت که از نهم تا سیزدهم ماه ژوئیه در استانبول ترکیه برگزار می شود به این کشور سفر کرده است. در این کنگره 20 هزار نفر از 100 کشور حضور دارند.

تیلرسون همچنین با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز دیدار کرد و به بررسی مسائل مختلف از جمله کودتای نافرجام، سوریه و مساله تروریسم پرداخت اما هیچ بیانیه ای از این نشست منتشر نشد. منابع دیپلماتیک گفتند، چاووش اوغلو و نیز رجب طیب اردوغان در مذاکرات خود با تیلرسون بار دیگر بر مخالفت خود با ادامه ارسال سلاح به شبه نظامیان کرد در چارچوب عملیات رقه و جنگ علیه داعش تاکید کردند و گفتند: ترکیه در واکنش به هرگونه تهدید از جانب این شبه نظامیان کرد به ویژه در شهر عفرین که شاهد تنشی بین نیروهای ترکیه است، تردید نخواهد کرد. به گفته منابع، تیلرسون در جریان این مذاکرات با چاووش اوغلو و اردوغان گفت: واشنگتن بر امنیت ترکیه تاکید دارد. وی به تعهدات آمریکا در زمینه تضمین عدم رسیدن سلاح های شبه نظامیان کرد به داخل ترکیه و انتقال آن به اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) اشاره و بر اهمیت استراتژیک شراکت ترکیه و آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید دارد.