آرشیو پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۴۲
ایران زمین
۱۹

میلیون ها ماهی در هامون تلف شدند

محمد فرتوت عنایت

زاهدان - هنوز یک سال از فاجعه زیست محیطی مرگ میلیون ها ماهی در تالاب بین المللی هامون در سیستان و بلوچستان نمی گذرد که دوباره با خشک شدن بخش هایی از تالاب، میلیون ها ماهی و بچه ماهی دیگر تلف شدند و هامون دوباره داغدار شد.

«احمد قرایی»، رئیس پژوهشکده تالاب هامون درگفت و گو با «ایران» اعلام کرد که مرگ میلیونی ماهی ها در تالاب فاجعه نیست بلکه یک سوء مدیریت است و اگرهمواره مدیریتی بر ورود آب به تالاب نداشته باشیم و آب به صورت طبیعی و با عمق کم در تالاب پخش شود، همین اتفاق ها می افتد.

وی گفت: مرگ میلیون ها ماهی در تالاب هامون با احیای گودال های طبیعی تالاب قابل پیشگیری بود و می توانست اتفاق نیفتد، به طوری که باید آب با حالت نوارهای گودالی و ایجاد تپه ماهوری در بخش هایی که ماهی و پرندگان وجود داشت متمرکز می شد. بنابراین در قسمت گودال آب جمع و ماهی ها هم به این قسمت هدایت می شدند.قرایی افزود: متولیانی چون سازمان حفاظت محیط زیست و اداره منابع طبیعی باید با داشتن برنامه ای مدون و عملیاتی برای انجام این موضوع اقدام کنند، اما هیچ کدام از این دستگاه ها در استان نه پول و نه برنامه ای در دست دارند.

این مسئول با انتقاد از کارگروه استانی احیای هامون، عنوان کرد: در مدت 4 سال گذشته برای مدیریت تالاب هامون برنامه طراحی شده، اما هیچ عملکرد عملی دیده نمی شود، بیشتر موضوعات در قالب های تئوری، تصویب نامه و روی کاغذ بوده و عملکردی در کار نبوده است. اکنون هیچ پولی برای احیای تالاب هامون پرداخت نشده و دستگاه های استانی هم پولی ندارند که بخواهند هزینه کنند، این در حالی است که تامین اعتبار و رایزنی برای آن از کوچک ترین وظایف ستاد احیای تالاب هامون است.

رئیس پژوهشکده تالاب هامون به 100 سد ساخته شده و در حال ساخت در مسیر رودخانه های منتهی به این تالاب توسط کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: دو سد بیش از بقیه برای تالاب هامون خطرناک است، نخست سدی که در مسیر رودخانه «فراه رود» با همکاری ایتالیایی ها در حال ساخت است و حدود دو سال آینده به بهره برداری می رسد، دوم توسعه سد «کجکی» که روی رودخانه هیرمند ساخته می شود برای تالاب مضر است.