آرشیو پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۴۲
فن آوری
۸

تنظیم آب بدن با بطری هوشمند

سوسن صادقی

در فصل تابستان و گرما، بدن آب زیادی را از دست می دهد و با اینکه بدن به آب زیادی نیاز دارد گاهی افراد چنان سرگرم کار و فعالیت های بدنی می شوند که نوشیدن آب را فراموش می کنند یا اینکه اگر افراد آب می نوشند به اندازه نیاز بدن نیست، چرا که با توجه به انجام فعالیت های مختلف بدن به میزان متفاوتی آب نیاز دارد. امروزه بطری های هوشمند متفاوتی نیز برای نوشیدن آب کافی در بازار وجود دارد ولی اخیرا شرکتی بطری آبی طراحی و ساخته است که بر حسب میزان فعالیت کاربر اعلام می کند که بدن به چه میزان آب نیاز دارد. به عبارتی اگر کاربری یک روز فعالیت بدنی بالایی دارد میزان آب مصرفی اش با روزی که فعالیت کمتری دارد، متفاوت است ولی معمولا افراد به میزان ثابت آب می نوشند.

این بطری از طریق سنسور هوشمندی که بر در بطری جاسازی شده، اطلاعات میزان آب مصرفی بدن را ردیابی و ضبط می کند. اطلاعات نیز از طریق بلوتوث به برنامه ای که روی تلفن همراه هوشمند نصب شده است، منتقل می شود. این بطری دارای علائم هشدار دهنده نیز هست و از طریق تلفن همراه به کاربر هشدار می دهد که بدنش نیاز به آب دارد و اگر حواس کاربر به تلفن همراهش نبود، بدنه بطری فلش می زند و توجه کاربر را به کمبود آب جلب می کند؛ گزینه ای که در دیگر بطری های هوشمند دیده نمی شود.

جنس بطری از پلاستیک مخصوص نگهداری غذا ساخته شده و شکل آن شبیه الماس است و براحتی در دست جا می گیرد و قابل شست و شو است ولی باید سنسور را هنگام شست و شو با دست یا ماشین ظرفشویی از بطری جدا کرد.

این بطری که دارای باتری دکمه ای بوده و براحتی قابل تعویض است، با برنامه های تناسب اندام معروف در بازار نیز سازگاری دارد. این بطری هوشمند اخیرا با قیمت 46 دلار در رنگ های متنوع به بازار آمده است.