آرشیو پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۴۲
زندگی: سلامت
۱۴
الو دکتر 88757758

سراب داروهای غضروف ساز ماهواره ای

دکتر کیوان احدی (عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران و فوق تخصص جراحی زانو)

زنی 65 ساله هستم و آرتروز زانو دارم متاسفانه با مصرف داروهای مختلف هنوز بهبودی کامل به دست نیاورده ام، اخیرا تبلیغات ماهواره ای در خصوص داروهای غضروف ساز نظرم را جلب کرده، آیا می توانم به این داروها اعتماد کنم و مصرف آنها نتیجه بخش است یا خیر؟

داروها معمولا نقش کاهش دهنده درد دارند و اصولا دارویی برای درمان قطعی آرتروز مفصل زانو وجود ندارد. در واقع آرتروز مفصل زانو یکی از شایع ترین بیماری های مفصل زانو و به نوعی روند پیری تدریجی مفاصل است و در دو دسته اولیه و ثانویه وجود دارد؛ آرتروز اولیه بدون هیچ گونه بیماری زمینه ای ظهور می کند و زانو بتدریج به سمت ساییدگی پیش می رود. مبتلایان به این دسته معمولا در سنین 60 سال به بالا هستند اما آرتروز ثانویه بر اثر شکستگی، تخریب و عفونت مفصل ایجاد می شود.

برای درمان بیماری در ابتدا از روش های آسان و غیرتهاجمی مانند کم کردن وزن و انجام ورزش هایی خاص برای تقویت عضله استفاده می شود، متاسفانه برای درمان قطعی بیماری شما دارویی وجود ندارد تا بتواند عمل غضروف سازی انجام دهد. داروهایی که تجویز می شوند برای کاهش درد کاربرد دارند داروهایی که در ماهواره ها و شبکه های مجازی برای ساخت غضروف و مفصل تبلیغ می شوند غیرمجاز و غیرقابل اطمینان هستند پس گول این تبلیغات را نخورید. اگر مشکل شما خیلی حاد و غیرقابل تحمل شده با تشخیص پزشک و انجام عمل جراحی سلامتی خود را باز خواهید یافت.