آرشیو یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶، شماره ۴۸۷۲
کشاورزی
۸

کارخانه های خوراک دام با 35 درصد ظرفیت کار می کنند

کیهانی، عضو هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان به ارائه مجوزهای بی رویه به کارخانجات تولید خوراک دام و طیور اشاره کرد و گفت: هم اکنون کارخانجات خوراک آماده دام با کمتر از 35 درصد ظرفیت واقعی خود فعالیت می کنند، اما معلوم نیست، بر چه اساسی همچنان برای واحدهای جدید مجوز صادر می شود و برای ما جای سوال دارد که چرا دولت به جای تکمیل ظرفیت های خالی بدون توجیه اقتصادی ظرفیت های جدید ایجاد می کند.

وی به فرسوده بودن ناوگان و تجهیزات صنعت تولید خوراک دام اشاره کرد و گفت: 40 درصد این ناوگان فرسوده است که سبب کاهش تولید و ایجاد موانعی بر سر راه تولیدکنندگان می شود. اکنون 50 نوع محصول در کارخانجات خوراک آماده دام تولید می شود و در کنار آن سالانه حدود 17 میلیون تن ضایعات در بخش کشاورزی داریم که واحدهای فرآوری پسماند می توانند آن را به خوراک آماده دام تبدیل کنند، اما حمایتی از این شرکت های دانش بنیان و فرآور نمی شود.

به گزارش فارس، مشکلات مالیاتی و دریافت نکردن یارانه در بخش خوراک دام مساله دیگری بود که رحیم افضلی یکی دیگر از اعضای اتحادیه تعاونی های دام، طیور و آبزیان به آن اشاره کرد و گفت: در دنیا سالانه 400 میلیارد دلار یارانه به این بخش اختصاص می یابد و مالیات آن هم صفر است. مضاف بر آن که بخش خوراک دام خدمات بیمه ای و تسهیلات کم بهره دریافت می کنند، اما در کشور ما یارانه ها مقطعی است و سایه سیاست روی اقتصاد ما افتاده است.

افضلی با اشاره به این که تجارت سالانه خوراک دام یک میلیارد تن است، افزود: پیشنهاد می کنیم کارگروهی با اعضای کمیسیون مجلس و کارشناسان امور دام و بخش خصوصی تشکیل شود و ما انتظار رانت و سوبسید نداریم، بلکه به دنبال ایجاد رقابت سالم هستیم.