آرشیو سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۷۴
اقتصادی
۴

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور: واردات کنترل نشده محصولات کشاورزی مقابله با بیوتروریسم را سخت کرده است

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: واردات زیاد و کنترل نشده محصولات کشاورزی، مقابله با بیوتروریسم را سخت کرده است چرا که همیشه خطر بیوتروریسم وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس ابراهیم ابراهیمی در مورد پدیده بیوتروریسم که چندین سال است کشور با آن مواجه است و اینکه چقدر ممکن است آفات در قالب بیوتروریسم وارد کشور شده باشد، گفت: یکی از اثراتی که موضوعات تنوع زیستی دارند این است که ما روی آفاتی که طغیان داشته اند، تحقیق کنیم تا ببینیم که منشا طغیان این آفت بیوتروریسم بوده است یا نه، اما از آنجایی که مبادلات کالایی در جهان زیاد است و در پی آن بسیاری از آفات جابه جا می شود، به راحتی نمی توانیم بگوییم منشا هر چیزی بیوتروریسم است. اما با توجه به تجربیاتی که داریم می توانیم بگوییم که چنین چیزی وجود داشته است.

وی به پدیده کشند قرمز که در چند سال گذشته به یک مرتبه سطح آب های خلیج فارس را احاطه کرد اشاره کرد و افزود: وقتی این مسئله مطرح شد این ذهنیت هم به وجود آمد که این پدیده تعمدی بوده یا خیر و آیا ممکن است بیوتروریسم بوده باشد یا مثلا آفت توتا که برگ خوار است و در بوته های گوجه فرنگی دیده شده که موسسه گیاه پزشکی آن را مهار کرد.

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور به این نکته هم اشاره کرد که ما واردات زیادی داریم که گاهی کنترل شده هم نیست که این مسئله کار را گاهی سخت می کند.

ابراهیمی تصریح کرد: همیشه امکان اینکه بیوتروریسم وجود داشته باشد، هست، اما باید در کنار آن بانک های میکروارگانیسم ما فعال باشد، تا بتوانیم راحت تر این پدیده را شناسایی کنیم.

همچنین رسول زارع، معاون پژوهشی و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در مورد آفات و بیماری هایی که در گیاهان خسارت هایی را در کشور به وجود می آورد گفت: به طور متوسط در شرایطی که مدیریت را انجام می دهیم، آفات 25 تا 30 درصد خسارت به بار می آورند و اگر کارهای تحقیقاتی و مدیریتی را انجام ندهیم، در شرایط مناسب، کل محصول در بخش کشاورزی از بین می رود.