آرشیو سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۹۱۴
سیاست
۱۹

رئیس قوه قضائیه: تعداد پرونده های قضائی در کشور فراتر از استانداردهای بین المللی است

میزان: رئیس قوه قضائیه روز گذشته و در جلسه مسئولان عالی قضائی، رسیدگی به بیش از 15 میلیون پرونده قضائی در سال 95 را بسیار فراتر از میزان استانداردهای بین المللی دانست و گفت: «با توجه به کمبود امکانات، اعتبارات و نیروی انسانی و در عین حال ارائه میلیون ها خدمت سالانه از سوی دستگاه قضائی به مردم، باید گفت که قضات و کارکنان قوه قضائیه واقعا کار جهادی انجام می دهند».

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه انجام کارهای بزرگ با وجود امکانات کم، نوعی شجاعت به شمار می آید، عنوان کرد: «البته برخی تخلفات هم در قوه قضائیه وجود دارد و ما هرگز وجود تخلفات را انکار نکرده ایم؛ منتها عده ای با ترسیم یک تصویر ایده آل در فضایی تخیلی از دستگاه قضائی می گویند که قوه قضائیه با نقطه مطلوب فاصله بسیاری دارد. ما هم معتقدیم که دستگاه قضائی از جایگاه واقعی اش در قانون اساسی و شرع فاصله دارد اما ارزیابی دقیق و منصفانه عملکردها باید با درنظرداشتن میزان امکانات و توانایی ها صورت گیرد».

او افزود: «گاهی برخی ارزیابی ها بسیار عجیب است.

به عنوان مثال می گویند افزایش تعداد قاضی و کارمند، مشکلی را حل نمی کند و باید به بحث های پیشگیرانه توجه داشت. موضوع پیشگیری را ما هم قبول داریم و تشکیل یک معاونت در این حوزه از اولین کارهایی بود که انجام دادیم منتها تا زمانی که بحث پیشگیری به صورت فراقوه ای و فرهنگ عمومی درنیاید، تاثیر مطلوبی را شاهد نخواهیم بود. در چنین شرایطی نمی توانیم دعاوی و پرونده های مردم را معطل بگذاریم و بگوییم منتظر به نتیجه رسیدن سیاست های پیشگیرانه هستیم».

رئیس قوه قضائیه گفت: «گاه تصویری که از قوه قضائیه در اذهان وجود دارد این است که به واسطه برخورد با افراد، خلاف آزادی مردم رفتار می کند درحالی که وقتی یک فرد شرور و مخل امنیت به زندان می رود، در واقع حقوق و آزادی های مردم تضمین می شود».

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با گرامیداشت 26 تیر سالروز تاسیس شورای نگهبان، عنوان کرد: «هرچه پیش می رویم نقش مهم شورای نگهبان را از بعد نظارتی برای صیانت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی از انحرافات و همچنین بعد حقوقی در جهت حراست از اسلامیت و قانون اساسی در مقام تقنین، بیشتر احساس می کنیم».