آرشیو چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۴۷
جهان
۲۰
آسیا

«دوترته» به مسلمانان فیلیپین خود مختاری می دهد

رئیس جمهوری فیلیپین که دو ماه است، در شهر مراوی با تروریست های وابسته به داعش می جنگد، برای جلوگیری از سرباز گیری این تروریست ها در اقدامی غیرمنتظره به مسلمانان این کشور پیشنهاد خودمختاری داد.

به گزارش ایرنا به نقل از سان دیلی، رودریگو دوترته به اقلیت مسلمان کشورش وعده داد از طریق کنگره طرح «قانون پایه بانگسامورو» را که به طور مشترک توسط مقامات دولتی و جبهه آزادیبخش اسلامی مورو نوشته و به رئیس جمهوری فیلیپین ارائه شده است، مد نظر قرار دهد. وی امیدوار است وعده استقلال، مسلمانان این کشور را متقاعد کند دست رد به سینه گروه تروریستی مرتبط با داعش بزنند. دوترته و رهبران جبهه آزادیبخش اسلامی مورو (میلف) اعلام کردند با توجه به اینکه اصلی ترین جمعیت این کشور را کاتولیک های مسیحی تشکیل می دهند، اقلیت فقیر مسلمان گزینه مناسبی برای هدف قرار گرفتن توسط گروه های افراط گرا هستند. ارتش فیلیپین اکنون 2 ماه است که در حال مبارزه با تروریست ها در مناطق جنوبی این کشور است. در این مدت بیش از 500 نفر کشته شده اند اما ارتش هنوز موفق به در دست گرفتن کنترل شهر مراوی نشده است.

ارتش فیلیپین اعلام کرده که هنوز 60 تا 80 فرد مسلح 500 منزل و ساختمان را در این شهر در کنترل دارند. همچنین 300 غیرنظامی همچنان در منطقه گیر افتاده اند و برخی از آنها به گروگان گرفته شده اند.