آرشیو دوشنبه ۲ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۷۸
اقتصادی
۴

فعالیت 170 کارگاه خانگی با کارآفرینی یک تعاونی در خراسان جنوبی

مسئول تعاونی روستایی زنان خراشاد بیرجند (واقع در خراسان جنوبی) با اشاره به فعالیت 170 کارگاه خانگی زیر نظر این تعاونی، از کارآفرینی در حوزه های صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و فرآوری آن در کنار بسته بندی محصولات کشاورزی و حبوبات و شرینی پزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی کیهان، فاطمه ذاکریان با بیان اینکه هنر پارچه بافی یا توبافی از هنرهای اصیل خراسان جنوبی است، اظهار داشت: این هنر قدمتی 300 ساله داشته و تا چند سال پیش، هیچ کس به فکر این هنر منسوخ شده نبود.

وی با اشاره به کیفیت پارچه بافی صورت گرفته در خراشاد بیرجند، افزود: در نهایت محصولی به دست می آید که لطیف و بی نیاز از پیرایه های بدلی بوده و تن را آرامش می بخشد، ضمن اینکه آب و هوای سوزان کویر را نیز قابل تحمل می کند.

مسئول این تعاونی روستایی در استان خراسان جنوبی ادامه داد: احیای هنر پارچه بافی توانست اقتصاد خانواده ها را تامین و خشکسالی ها را جبران کند و مردم این روستا از طریق پارچه بافی توانستند زندگیشان را سر و سامان بدهند.

ذاکریان همچنین با اشاره به اینکه 170 کارگاه خانگی به طور مستقیم زیر نظر این تعاونی فعالیت کرده و در پی آن برای 296 نفر اشتغال زایی شده است، بیان کرد: از جمله کارهایی که در این تعاونی انجام می شود، می توان به جمع آوری گیاهان دارویی و فرآوری آن و بسته بندی محصولات کشاورزی و حبوبات اشاره نمود.

وی همچنین تولید صنایع دستی (از جمله پارچه بافی سنتی، انواع حوله و شال) و شیرینی پزی را از دیگر تولیدات زیر نظر این تعاونی اعلام کرد.

مسئول تعاونی روستایی زنان خراشاد بیرجند پس از تشریح کارآفرینی های صورت گرفته، از خرید تضمینی محصولات از اعضای تعاونی و بازار فروش خوب این محصولات با عرضه در نمایشگاه های سراسر کشور و صادرات به کشور های اروپایی خبر داد.