آرشیو دوشنبه ۲ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۷۸
انرژی
۸

دلایل افت و خیز بازار نفت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به خروج اکوادور از طرح تمدید فریز نفتی، گفت: اعضای اوپک هم عرض یکدیگر نبوده و به سبب تولید و اثرگذاری در تصمیمات اوپک در طول یکدیگر هستند، بنابراین اگرچه تعداد اعضای اوپک با پیوستن کشورهایی از آمریکای لاتین و آفریقا افزایش یافته، اما تولید 50هزار یا صد هزار بشکه ای نمی تواند خیلی اثرگذاری داشته باشد و تکانه شدیدی در قیمت نفت ایجاد و بازار را متلاطم کند.

اسدالله قره خانی در گفت وگو با خانه ملت، با بیان این که آنچه در تمدید طرح فریز نفتی مهم بوده میزان تولیدات کشورهای بزرگ است، افزود: کشورهایی همانند ایران، عربستان، عراق و نیجریه از اعضای اوپک و همچنین غیراوپکی هایی همانند روسیه و آمریکا می توانند در تعیین قیمت نفت تاثیرگذار باشند و سیاست این کشورها در بازار نفت اثرگذار است.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر، قیمت نفت چند درصدی افزایش داشت، اما این افزایش چشمگیر نبود. با این حال تا اندازه ای سبب ثبات در بازار نفت شد. لذا خروج اکوادور از اجرای فریز نفتی چندان تاثیر منفی نداشت. گرچه برای جلوگیری از هر حادثه ای، اعضا باید به توافقات پایبند باشند، چون به هر حال خروج اکوادور می تواند تاثیر منفی اندکی داشته باشد.

قره خانی با اشاره به عوامل ثاثیرگذار در بازار نفت، یادآور شد: تولید نفت شل آمریکا اکنون به بیش از پنج میلیون بشکه رسیده است که اگر این کشور تصمیم به استفاده از ذخیره های نفتی خود بگیرد و واردات خود را از عربستان کاهش دهد، می تواند سبب کاهش قیمت نفت شود و از سوی دیگر افزایش مصرف نفت و مناقشات منطقه ای می تواند سبب افزایش قیمت شده و تکانه های شدیدی در بازار نفت ایجاد کند.

وی افزود: قرارداد ایران و توتال تاثیر مثبتی در بازار نفت داشت، چراکه سرمایه گذاری یک شرکت بزرگ در تولید نفت می تواند آینده بازار نفت را مثبت نشان دهد و در قیمت آن تاثیرگذار باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان این که آینده بازار نفت به رفتار تولیدکنندگان بزرگ نفتی بازمی گردد، تصریح کرد: اگر اوپک همان هدف و ماموریت واقعی خود یعنی هدف اقتصادی را دنبال کند، بازار نفت شاهد ثبات و افزایش منطقی قیمت ها خواهد بود.