آرشیو سه‌شنبه ۳ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۷۹
جامعه
۱۷

گول رنگ شیرینی خامه ای ها را نخورید

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفت: علاوه بر آبمیوه و آلوچه، در خامه برخی از شیرینی ها نیز از رنگ های غیرخوراکی و صنعتی استفاده می شود و با رنگ و لعاب های شیمیایی، مشتریان زیادی را به خرید ترغیب می کنند.

محمدحسین عزیزی در گفت وگو با میزان اظهار کرد: جذابیت در رنگ و لعاب برخی خوراکی ها، بسیاری از مردم را به خرید و مصرف آنها ترغیب می کند. این در حالی است که نظارت بر برخی مغازه ها نشان می دهد در آلوچه، آبمیوه و شیرینی جات از رنگ های صنعتی استفاده می شود و ترکیبات نفتی و غیرخوراکی را به مواد خوراکی اضافه می کنند.

وی افزود: با وجود رنگ های خوراکی، بسیاری از فروشندگان، مصرف رنگ های شیمیایی در مواد غذایی را از لحاظ اقتصادی، به صرفه می دانند. سرب، جیوه و فلزات سنگین از جمله مواد تشکیل دهنده رنگ های صنعتی، چون رنگ فرش است که مصرف آن در بدن مسمومیت های شدید و بیماری های گوارشی را به وجود آورده و براحتی از بدن دفع نمی شود.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران خاطرنشان کرد: جوهر لیمو از جمله طعم دهنده های رایج درترشیجات است که با مزه ترش، حس ولع را به هر بیننده ای می دهد. در حالی که بسیاری از چرخی ها و آلوچه فروشی های غیربهداشتی از جوهر لیموی صنعتی در محصولات خود استفاده می کنند.

به گفته وی جوهر لیموی صنعتی ماده ای است که برای امور شست وشو مصرف می شود و به هیچ عنوان قابلیت خوردن ندارد، اما به دلیل مقرون به صرفه بودن، در آبمیوه ها و آلوچه های غیربهداشتی مصرف می شود.

عزیزی اذعان کرد: جز در مواردی امکان تشخیص این مواد سمی در خوراکی هایی چون کیک ها و شیرینی های خامه ای رنگی، آبمیوه ها و آلوچه ها وجود ندارد و به مردم هشدار داده می شود تحت هیچ شرایطی از مغازه های آلوده و غیرمجاز، مواد خوراکی را تهیه نکنند.