آرشیو پنجشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۸۱
ورزش ایران
۱۰

زورخانه و رویکرد اخلاقی به ورزش

ارزش تندرستی در اسلام بر کسی پوشیده نیست و ورزش هایی که در تندرستی ما لازم هستند، مورد تائید و تاکید اسلام است، با تمام آنچه در اخلاق عمومی وجود دارد و متناسب و قابل اجرا در قوانین ورزشی است. برخی وظایف و فضایل اخلاقی که یک ورزشکار می تواند آن را در میادین ورزشی رعایت کند، مانند گذشت، رقابت جوانمردانه و رعایت احترام به حریف بخوبی در ورزش پهلوانی جای داده شده است.

مجتبی جوهری، رئیس فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای در ارتباط با فعالیت زورخانه ها گفت: درحال حاضر، 700 زورخانه فعال و بیش از 100 زورخانه در حال احداث داریم. بعضی استان ها زورخانه های زیادی دارند، مانند اصفهان که دارای 121 زورخانه است و برخی استان ها زورخانه ندارند. تلاش وزارت ورزش و جوانان هم بر توسعه، حفظ و رونق زورخانه های سراسر ایران است.

وی که با رادیو ورزش گفت وگو می کرد، ادامه داد: ورزش زورخانه ای، رویکردی اخلاقی و فرهنگی دارد، ولی در چند سال گذشته ورزش زورخانه ای کمی از ورزش پهلوانی فاصله گرفته و جوانان امروزی بیشتر دنبال کارهای ماجراجویانه و ورزش های رقابتی هستند و صرفا ورزش در زورخانه ها آنها را راضی نمی کند. به همین خاطر آیین نامه ها طوری طراحی شدند که ورزشکار زورخانه ای همانند سال های گذشته و با اجرای هنرهای فردی و کشتی پهلوانی همراه باشد. خوشبختانه با این رویکرد، جذابیت زیادی ایجاد شده و کارهای علمی و نو درحال پیاده سازی است.