آرشیو پنجشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۸۱
ورزش
۹

بحران جدید مایه دارها در لیگ چین

باشگاه های چینی که تا همین چند ماه پیش با ولخرجی های گسترده و خرید بازیکنان مطرح دنیای فوتبال بسیاری از نگاه ها را به سمت خود برده بودند، حالا چند وقتی می شود که تبعات ناشی از همین خریدهای گران قیمت به موضوعی داغ در مخافل ورزشی تبدیل شده است. در تازه ترین این اتفاقات اعلام شده که 13 باشکاه لیگ برتری این کشور به دلیل بدهی های مالی فراوان و ناتوانی در پرداخت دستمزد بازیکنان ممکن است با جریمه های سنگینی روبه رو شوند.

از این باشگاه ها خواسته شده تا طی 20 روز آینده بدهی های خود را صاف کرده و مدارک مربوط به آن را به فدراسیون فوتبال چین بفرستند، در غیر این صورت با جرایمی چون کنار گذاشته شدن از مسابقات لیگ برتر سال آینده روبه رو خواهند شد. این در واقع نامه و درخواستی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا به کشورهای مختلف فرستاده و از اعضای خود خواسته مانع از ادامه فعالیت باشگاه های بدهکار شود. تیم گوانگژو که در بین تیم های مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمان قرار دارد که بازیکنان سرشناسی همچون هالک، ریکاردو و کاروالیو در آن بازی می کنند، از جمله همین باشگاه های بدهکار هستند. باشگاه شانگهای نیز که فصل گذشته کارلوس توز را با دستمزد هفتگی 615 هزار پوند به خدمت گرفت، نامش در بین این 13 باشگاه به چشم می خورد. علاوه بر این این 13 تیم لیگ برتری، پنج باشگاه از رده های پایین تر فوتبال چین نیز نامشان در لیست بدهکاران به چشم می خورد.

این اتفاقات در حالی است که دولت چین نیز از چند ماه پیش در روند نقل و انتقالات سرسام اور باشگاه فوتبال این کشور دخالت کرده است. نهادهای دولتی چین می گویند که باشگاه های فوتبال این کشور به جای استفاده و سرمایه گذاری روی جوانان چینی، در حال سوزاندن پول و سرمایه خود هستند.