آرشیو شنبه ۷ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۸۲
شهرستان ها
۷

استاندار کرمانشاه: وزیر نیرو با اجرای طرح آبی «سامانه سردسیری» کرمانشاه موافقت کند

استاندار کرمانشاه از وزیر نیرو تقاضا کرد با اجرای طرح آبی «سامانه سردسیری» کرمانشاه موافقت کند.

اسدالله رازانی در مراسم بهره برداری از سد «جامیشان» شهرستان سنقر و کلیایی که با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: استان کرمانشاه 1/5 درصد مساحت، هشت درصد آب و شش درصد زمین های کشاورزی کشور را دارد اما سهم آن از تولیدات بخش کشاورزی تنها 2 درصد است.

رازانی تاکید کرد: از آنجایی که استعداد کشاورزی در کرمانشاه بسیار بالاست انتظار بزرگ ما از وزارت نیرو این است که اقدام های لازم برای اجرای سامانه سردسیری که مطالعات آن نیز در وزارت نیرو انجام شده، صورت دهد. طرح انتقال آب سیروان علاوه بر زیرکشت بردن مناطق گرمسیری استان کرمانشاه، یک بخش سردسیری نیز دارد که در این طرح قرار بود آب سیروان از سد داریان به روستای «پالنگان» (روستایی در شهرستان کامیاران کردستان) منتقل و در آنجا با احداث یک سد و سپس حفر 12 کیلومتر تونل، به دشت روانسر سرریز شود و به توسعه کشاورزی منطقه کمک کند.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بهمن ماه 95 طی نامه ای به سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه این طرح را از فهرست طرح های ملی با ویژگی استانی کرمانشاه حذف کرد.

استاندار کرمانشاه اظهار کرد: اکنون هشت سد و طرح های مختلف تصفیه خانه آب و فاضلاب و آبرسانی روستایی در کرمانشاه در حال اجراست.

او با بیان اینکه کار حفاری تونل طرح بزرگ گرمسیری 2 ماه پیش به پایان رسیده است، گفت: در ابتدای پاییز امسال از مرحله اول این طرح بهره برداری می شود که تاثیر بسیار زیادی در ایجاد اشتغال و توسعه و تقویت بخش کشاورزی استان دارد.