آرشیو شنبه ۷ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۸۲
اقتصادی
۴

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران: محیط کسب و کار نامناسب مانع توسعه صادرات شده است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه محیط کسب و کار نامناسب است، گفت: با این شرایط تا سالیان سال مجبور به صادرات نفت خام، گاز و مواد پتروشیمی هستیم.

پدرام سلطانی در گفت وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه صادرات دو بعد اصلی و اساسی دارد، اظهار کرد: در بعد اول صادرات جزئی از حلقه کل اقتصاد و تولید کشور است. بعد دوم صادرات هم ارتباط و تعامل با سایر کشورها و همچنین بالا بردن سرعت الحاق به سازمان تجارت جهانی است که برای این کار باید همت کرد تا موافقتنامه های دوجانبه و چندجانبه تجارت آزاد با همسایگان و سایر کشور منعقد شود.

وی با بیان اینکه دولت ها در تمام ادوار گذشته به این موضوع خیلی جدی نپرداخته اند، ادامه داد: اما اقدامات خوبی برای الحاق ایران به اتحادیه اوراسیا انجام شده و پیشرفت های خوبی هم در این زمینه حاصل شده که امیدواریم ظرف یک سال آینده دولت در این امر جدیت بیشتری به خرج دهد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا منجر می شود تا تعاملات تجاری با کشورهای عضو این اتحادیه رونق یابد، افزود: روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و امثال آنها عضو اتحادیه اوراسیا هستند که اتفاقا کالاهای زیادی برای صادرات به این کشورها داریم.

سلطانی با اشاره به بعد داخلی صادرات گفت: تا زمانی که محیط کسب و کار مناسبی برای تولید سهل و آسان و رقابتی نداشته باشیم، صادراتمان توسعه نمی یابد. صادرات یعنی اینکه کالاهایی در داخل کشور تولید شود و با قیمت و کیفیت مناسب به بازارهای خارجی عرضه شود. تا زمانی که تولید ما رقابتی و با کیفیت نباشد، چه چیزی را می خواهیم صادر کنیم؟

وی افزود: اگر تولیدات داخلی قابل رقابت در بازارهای جهانی نباشد تا سالیان سال مجبور به صادرات نفت خام، گاز، مواد پتروشیمی و نهایتا محصولات معدنی هستیم. ترکیب کالاهای صادراتی نشان می دهد که صادرات کالاهای غیرنفتی رشد چندانی نداشته و علت هم این است که ما ساز و کار درونی کردن ارزش افزوده را در اقتصاد بوجود نیاورده ایم.

سلطانی با تاکید بر اینکه محیط کسب و کار کشور اصلا به درد تولید نمی خورد، گفت: با این شرایط تولید نداریم تا صادرات رونق یابد.