آرشیو یکشنبه ۸ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۸۳
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

پیروی انگلیس از آمریکا در سخت گیری ویزایی برای اتباع ایران

پس از سخت گیری های ویزایی آمریکا علیه ایران، دولت انگلیس هم سخت گیری ها در این زمینه را تشدید کرد.

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: به رغم بهبود روابط دوجانبه میان لندن و تهران، انگلیس به طور چشمگیری صدور ویزا برای ایرانیان را دشوار کرده است؛ اقدامی که از دید ناظران مشابه قوانین ضد مهاجرتی ترامپ است.

گاردین افزود: سفارت انگلیس در تهران تعداد محدودی وقت ملاقات برای صدور ویزا اعلام می کند. همین مسئله سبب شده است تا این نشریه، طی ماه های اخیر شکایت های متعددی را از سوی متقاضیان ایرانی نسبت به فساد در سیستم وقت دهی از سوی سفارت انگلیس در تهران دریافت کند.

این روزنامه انگلیسی اضافه کرد: متقاضیان ویزای انگلیس در ایران، اقدام سفارت این کشور مبنی بر واکاوی صورتحساب بانکی افراد در حالی که تمام مدارک مورد نیاز ارائه شده است را، بهانه ای برای رد درخواست ویزای متقاضیان توصیف می کنند.

گاردین نوشت: یک تصویرگر ایرانی که برای شرکت در فستیوال بین المللی کتاب «ادینبرو» درخواست ویزا کرده بود، می گوید که سفارت انگلیس در ابوظبی درخواست وی را رد کرده است. در نامه سفارت انگلیس، که از سوی گاردین مشاهده شده، آمده که او حتی حق درخواست تجدیدنظر در رابطه با تصمیم سفارت را هم ندارد.

گاردین با اشاره به فرازهایی از نامه یاد شده خطاب به این هنرمند ایرانی نوشت: شما یک صورتحساب بانکی ارائه داده اید که در آن مبلغ 679 میلیون و 529 هزار ریال موجودی دارد؛ اما مشخص نیست که منبع این هزینه کجاست؛ بدین ترتیب من قانع نیستم که این دارایی متعلق به شما و هزینه سفرتان است. این در حالی است که احسان عبداللهی می گوید: تمام مدارک، فیش حقوق و قرارداد کاری ام را ضمیمه کرده بودم؛ طبیعی است که من مقداری پس انداز هم داشته باشم چون از 18 سالگی در کار تصویرگری فعالیت داشته ام.

گاردین نوشت: در همین حال «نیک برلی» مدیر فستیوال بین المللی ادینبرو با انتشار پیامی در صفحه توییتری اش تصمیم سفارت انگلیس را به باد انتقاد گرفت و نوشت: چرا بایستی دولت انگلیس برای سومین سال متوالی برای نویسندگان ایرانی ویزا صادر نکند.

تشدید سخت گیری های ویزایی آمریکا و انگلیس در حالی است که آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی سال پیش با ادعای اینکه اعتبار پاسپورت ایران پایین است، گفته بود این اعتبار را بالا خواهد برد.