آرشیو یکشنبه ۸ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۸۳
جهان
۶

تسلیح کردهای سوریه، عامل تنش در روابط واشنگتن آنکارا

ارسال کامیون های حامل سلاح توسط آمریکا برای تجهیز نیروهای دموکراتیک کرد در استان حسکه در شمال سوریه به بهانه مقابله با داعش انجام می شود. از سوی دیگر این موضوع موجب نگرانی دولت ترکیه و تیرگی روابط واشنگتن و آنکارا شده است.

در همین رابطه با سیدمهدی نبوی، کارشناس مسائل غرب آسیا گفت وگو کرده ایم که ماحصل آن در پی می آید:

انگیزه اصلی آمریکا از ارسال سلاح به کردهای سوریه به چه نحو قابل ارزیابی است؟

ابتدا به نظر می رسد که شکست های اخیر داعش در عراق و سوریه، آمریکا را به این نتیجه رسانده که داعش کارکرد خود را برای آمریکا از دست داده است و لذا باید سیاست های خود را به نوعی باز تعریف کرده و نقش خود را در تحولات میدانی به شکل دیگری احیا کند. بنابراین به دنبال تقویت نیروهای کرد به عنوان بخشی از بازوی عملیات میدانی خود به بهانه مبارزه با داعش است.

این اقدام آمریکا چه تبعاتی برای ترکیه و سوریه خواهد داشت؟

تسلیح کردهای سوریه به سلاح های سنگین ضربه ناخوشایندی به ترکیه است و مطمئنا این حرکت آمریکا باعث نارضایتی ترکیه خواهد شد، زیرا ترکیه درخصوص قدرت گرفتن کردها در جوار مرزهای خود، نگرانی های جدی امنیتی دارد. اما باید توجه کرد که آمریکا یک سیاست چندوجهی را در تحولات منطقه پیگیری می کند و به رغم رابطه آمریکا با ترکیه، کردها هم مهم ترین نیروهای میدانی متحد آمریکا هستند و در راهبرد آمریکا برای بالکانیزه کردن منطقه جایگاه ویژه ای دارند. بنابراین آمریکا به دنبال توازن نیروهای درگیر و حفظ کانون های تنش در منطقه نیز هست.

قدرت گرفتن نظامی کردهای سوریه و پیروزی های احتمالی آنها در نبردهای میدانی در مقابل داعش موجب ارتقای جایگاه سیاسی آنها در تحولات این کشور شده و توان چانه زنی آنها را بالا خواهد برد و زمینه را برای فدرالی شدن یا تجزیه احتمالی شمال سوریه فراهم خواهد کرد.

در هر صورت این اقدام آمریکا اگر همراه با تضمین های عملی برای ترکیه نباشد و نگرانی های ترکیه را رفع نکند، موجب تیرگی و تنش در روابط ترکیه و آمریکا خواهد شد و چه بسا اقدامات نظامی ترکیه در خاک سوریه را به دنبال داشته باشد.