آرشیو دوشنبه ۹ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۸۴
صفحه آخر
۱۲

سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان: 40 درصد خاک افغانستان در تصرف طالبان است!

یک مقام آمریکایی شمار تلفات نیروهای امنیتی افغانستان در مقابل طالبان را «زیاد» اعلام کرده و گفته، هم اکنون حدود 40 درصد خاک افغانستان در اشغال این گروه تروریستی قرار دارد!

سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان موسوم به «سیگار» طی گزارشی، از فساد گسترده در حکومت افغانستان خبر داده و مدعی شده «این حجم فساد و عدم توانایی در ایجاد امنیت و اجرای عدالت، موجب شکاف و جدایی میان دولت و مردم افغانستان شده است.»

«سیگار»، در مورد علل قدرت گرفتن طالبان در افغانستان نیز به موارد دیگری چون بیم مردم از همکاری با دولت و نبود امنیت در خارج از مراکز استان ها اشاره کرده است.

در این گزارش همچنین می خوانیم، نیروهای امنیتی افغان به خوبی آموزش ندیده اند. یکی از مقامات ارشد پلیس که خواست نامش فاش نشود گفته در مناطق دورافتاده کشور تدارکات مناسبی برای نیروهای افغان فراهم نمی شود و حتی مواد غذایی نیز به طور مناسب در دسترس این نیروها قرار نمی گیرد.»

وی افزود: تجهیزات این نیروها معمولا کیفیت مناسبی ندارد و بین نیروهای ارتش، پلیس ملی و پلیس محلی هماهنگی وجود ندارد؛ حتی در بسیاری از موارد روابط بین آنها نیز خصمانه است.»

«سیدفضل الله وحیدی» استاندار پیشین دو استان «کنر» و «هرات» نیز در این باره می گوید که فساد و نبود رهبری مناسب محیطی بسیار مناسب برای رشد طالبان را فراهم آورده است.

اظهارات سیگار و گزارش های مشابه دیگر به خوبی آشکار می کنند که اشغال 16 ساله افغانستان توسط آمریکا و ناتو، نه تنها امنیت را برای مردم افغانستان به ارمغان نیاورده، بلکه به تاروپود جامعه و سیاست افغانستان به شدت آسیب رسانده است.