آرشیو سه‌شنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۸۵
سلامت
۱۳
ایمنی در حوادث

ارتباط اضطراری هنگام زلزله

فاخره بهبهانی

زلزله اغلب بدون اطلاع قبلی و غیرمنتظره و آنی رخ می دهد و از آنجا که احتمال می رود اعضای خانواده هنگام وقوع زلزله از هم جدا باشند و تعدادی در خانه و برخی در محل کار، تحصیل یا در خیابان به سر ببرند، باید برنامه ای برای پیدا کردن و دور هم جمع شدن اعضای خانواده پس از وقوع زلزله تنظیم شود.

مهم ترین توصیه کارشناسان هنگام بروز زلزله این است که افراد در مسافت های کوتاه جز در موارد اضطراری برای پیدا کردن و باخبر شدن از حال یکدیگر از تلفن استفاده نکنند، زیرا این کار باعث ایجاد بار اضافی روی خطوط تلفن شده، در مواقع اضطراری سبب قطع ارتباط تلفنی شهروندان با پرسنل مقابله با بحران و امدادرسانان می شود.

از آنجا که پس از وقوع زلزله برقراری تماس با مسافت های طولانی راحت تر است، از هم اکنون از یک دوست یا فامیل در خارج از شهر محل زندگی خود کمک بگیرید و از او بخواهید رابط اعضای خانواده باشد تا اعضا براحتی و در صورت بروز حوادث اینچنینی با وی ارتباط برقرار کنند و مطمئن شوید تمام اعضای خانواده اسم، آدرس و شماره تلفن فرد رابط را همراه داشته باشند.

اگر خارج از شهر فرد رابطی را نمی شناسید، می توانید محل قرار خود را در محل سکونت تان تعیین کنید، اما اگر محل زندگی تان به سوله های مدیریت بحران نزدیک باشد، این مکان بهترین جایگاه برای دور هم جمع شدن خانواده هاست. این سوله ها در برابر لرزش های قوی زلزله مقاوم هستند و تخریب نمی شوند و ردیابی این قبیل مکان ها در زمان زلزله که اغلب ساختمان ها ویران و غیرقابل شناسایی هستند، آسان تر است.

سوله های بحران در هر منطقه ای وجود دارد و پناهگاهی امن برای شهروندان در صورت وقوع حوادثی مثل زلزله است. در این سوله ها تجهیزاتی وجود دارد که افراد هنگام وقوع حوادث می توانند به آنجا مراجعه و نیازهایشان را تامین کنند.