آرشیو سه‌شنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۸۵
سلامت
۱۳

خواص معجزه آسای هندوانه

مترجم: صدف دژآلود
منبع: steptohealth

هندوانه میوه پرطرفدار روزهای داغ تابستان است که در رفع تشنگی کولاک می کند. این میوه آبدار از 92 درصد آب تشکیل شده و علاوه بر آنتی اکسیدان ها و آمینواسیدهای فراوان، سرشار از ویتامین های A، B6و C است. هندوانه سدیم بسیار ناچیزی در گوشت خود دارد و تقریبا فاقد چربی است. این میوه خوش آب و رنگ به علت داشتن آمینواسید ال سیترولین موجب سرحالی و انرژی می شود.

ال سیترولین از جمله آمینواسیدهای غیرضروری به شمار می رود که بویژه در بهبود عملکرد جسمانی ورزشکاران موثر است. آمینواسیدهای غیرضروری به گروهی از آمینواسیدها گفته می شود که بدن قادر به ساخت آنها بوده و از این رو نیازی نیست در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود. این آمینواسید بسیار مقوی نه فقط در هندوانه بلکه در نخود، گوشت، سیر، مغزها و شکلات تیره نیز یافت می شود. در ادامه، با ما همراه باشید تا درباره فواید ال سیترولین موجود در هندوانه بیشتر بدانید.

رفع گرفتگی عضلات

ال سیترولین موجب کاهش اسیدلاکتیک و آمونیاک موجود در بافت های ماهیچه ای می شود و به همین علت، در رفع خستگی و کاهش گرفتگی های عضلانی موثر است. این آمینواسید خاص بویژه در ورزشکاران موجب بازگشت فوری انرژی و تقویت عملکرد جسمانی می شود.

تحریک واکنش های متابولیکی

بسیاری از ورزشکاران از مکمل های حاوی ال سیترولین مصرف می کنند، چراکه این آمینواسید مفید موجب ایجاد واکنش های متابولیکی ای می شود که به بدن در تامین انرژی هوازی و خستگی دیرتر کمک می کنند. البته، کسانی که اهل ورزش حرفه ای نیستند، نیازی به مصرف جداگانه این مکمل ها ندارند.

جلوگیری از انباشتگی مواد زائد

فواید هندوانه به رفع خستگی و تجدید قوای جسمانی محدود نمی شود، بلکه جالب است بدانید ال سیترولین موجود در هندوانه مانع انباشتگی مواد زائد در بدن می شود. انباشتگی مواد زائد در بدن معمولا به شکل درد، گرفتگی یا احتباس مایعات بروز می کند.

بهبود اختلال نعوظ

ال سیترولین موجود در هندوانه در بهبود اختلال نعوظ خفیف موثر دانسته شده است. این آمینواسید در ترکیب با آرژینین موجب تولید اکسید نیتریک می شود. این ترکیب به گشادی رگ ها و عملکرد اندوتلیال کمک می کند و با تقویت طبیعی گردش خون موجب بهبود اختلال نعوظ خفیف می شود.