آرشیو چهارشنبه ۱۱ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۸۶
اقتصاد
۴
یادداشت

سودجویی چند مرحله ای از واردات برنج

سید علی ادیانی راد (نماینده مجلس)

موضوع اختلاط برنج وارداتی با برنج باکیفیت ایرانی و عرضه آن به نام و قیمت برنج ایرانی، موضوعی است که سابقه چندساله دارد؛ اما اخیرا با گرانی برنج داخلی، منفعت این نوع تخلف، بیشتر شده و به همین دلیل گستره آن افزایش یافته است.

آنچه موجب رواج این پدیده شده، واردات بی رویه برنج است. واردات برنج بخصوص در فصول برداشت خلاف اقتصاد مقاومتی و منافع ملی کشورمان است که نمایندگان استان های شمالی بارها نسبت به آن هشدار داده اند. واردات برنج به کشور باعث سودجویی چند مرحله ای سوداگران می شود؛ به این ترتیب که یک بار از واردات برنج سود می برند و یک بار هم با اختلاط برنج های وارداتی که گاهی بی کیفیت هم هست با برنج ایرانی، سودجویی می کنند.

از آنجا که سوداگران همواره به دنبال سودجویی از فرصت های ایجاد شده هستند بنابراین نباید به گونه ای سیاستگذاری شود که آنها بتوانند همچون گذشته از این روند یعنی واردات برنج های خارجی سوءاستفاده کرده و علاوه بر تولید داخل، سلامت جامعه را نیز با مخاطره روبه رو کنند.

این که بخواهیم ممنوعیت های واردات بخصوص در فصول برداشت را حذف کنیم دقیقا مثل این است که زمینه را برای سودجویی بیشتر افراد خلافکار فراهم کرده باشیم بنابراین لازم است واردات آنچنان کنترل شده باشد که صرفا برای تامین کسری بازار صورت پذیرد.