آرشیو چهارشنبه ۱۱ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۸۶
بورس
۸

قیمت گذاری کالاهای اساسی در بورس مانع فساد و سوء استفاده می شود

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان این که کشف واقعی قیمت محصولات اساسی در بورس بر سایر روش ها برتری دارد، گفت: با بهره گیری از شفافیت بورس کالا می توان مانع فساد و سوء استفاده در قیمت گذاری کالاها شد.

محمد امیری اصفهانی در گفت وگو با ایرنا درباره راهکارهای کاهش فساد در بازارهای معاملاتی گفت: امروزه یکی از راهبردهای بسیار موثر برای مقابله با هر نوع فساد و سوء استفاده، بحث شفافیت است؛ به طوری که اجماع بشری در دنیا به آن رسیده و مباحث علمی هم بر این موضع دلالت دارد.

وی تصریح کرد: براین اساس، کشف واقعی قیمت محصولات مهم و اساسی از طریق ساز وکار شفافی همچون بورس به مراتب نسبت به سایر روش ها برتری دارد.

وی افزود: هر ساز و کاری که موجب شفافیت شود، ساز و کار مقبول و موثری است و به دلیل این که بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه، جزو ابزارهای شفافیت آفرین در اقتصاد است حتما می تواند در انتظام بخشی قیمت ها نقش پررنگی را ایفا کند.

امیری اصفهانی گفت: بنابراین با توجه به این که یکی از وظایف دولت، انتظام بخشی قیمت در بازار است، به نظر می رسد باید از ظرفیت های بازار سرمایه بویژه بورس کالا حداکثر استفاده را داشته باشد، زیرا قطعا بورس کالا در تنظیم امور اقتصادی بویژه در قیمت گذاری و ارائه خدمات و کالاهایی که با زندگی روزمره مردم سر و کار دارد، نقش محوری ایفا می کند. رئیس سازمان تعزیرات حکومتی تاکید کرد: بنابراین با توجه به مزیت های بورس در کشف قیمت عادلانه، منطقی ترین، علمی ترین و بهترین روش در تنظیم قیمت های واقعی که هم ملاحظه حال مردم شود و هم موجب اجرای سیاست های دولت شود، استفاده از ظرفیت های بورس کالاست.