آرشیو چهارشنبه ۱۱ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۸۶
جامعه
۱۷

22 خانه امن برای زنان خشونت دیده ایجاد شده است

رئیس سازمان بهزیستی کشور، گفت: در کل کشور 22 خانه امن برای زنان خشونت دیده ایجاد شده است که از این 22 خانه، هفت باب در اختیار بخش دولتی و 15 خانه در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

به گزارش جام جم، انوشیروان محسنی بندپی افزود: وظیفه این خانه های امن نگهداری از زنانی است که دارای خشونت و مشکلات موقتی شده و محلی برای زندگی ندارند، بنابراین می توانند برای دوره ای موقت زندگی خود را در این خانه ها بگذرانند؛ از این رو در خانه های امن حمایت های روانی، اجتماعی و مراقبتی از این زنان انجام می شود.

وی با اشاره به اداره 15 خانه امن از سوی بخش خصوصی، اظهار کرد: ضوابط واگذاری تصدی به بخش خصوصی نیز با دقت و نظارت بسیار انجام می شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: مدیریت هفت خانه امن در اختیار بخش دولتی قرار دارد؛ البته در این مراکز غربالگری از زنان و شناسایی افراد خشونت دیده انجام شده و حمایت های روانی و اجتماعی از این افراد صورت می گیرد و علاوه برآن، زمینه برگشت پذیری این افراد به کانون خانواده فراهم می شود.

محسنی بندپی افزود: البته کلاس های آموزشی نیز برای فردی که خشونت انجام داده برگزار می شود تا علل و دلیل این گونه مشکلات از جمله اعتیاد، بیکاری و مسائل دیگر مشخص شده تا بتوان از میزان خشونت ها کم کرد. بنابراین نظارت ها بر عملکرد خانه های امن، مطلوب بوده و به دلیل این که مجوز برای ایجاد این مراکز بسیار محدود است؛ نظارت ها بسیار دقیق و صلاحیت اخلاقی و حرفه ای افراد متقاضی برای فعالیت در این مراکز طی یک روند کارشناسی شده مورد بررسی قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد مراکز در میزان اثربخشی خانه های امن در همه مقاطع مورد بررسی قرار می گیرد. البته در صورت لزوم و در نقاط مورد نیاز افزایش تعداد خانه های امن انجام می شود، زیرا بازگشت یک فرد خشونت دیده پس از طی دوران حمایتی در خانه های امن بسیار آسان تر است. بنابراین در کلانشهرها و مراکز استان ها این مراکز احداث شده و از زنان خشونت دیده نگهداری می شود.