آرشیو پنجشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۵۹
فرهنگ و هنر
۲۲
فرهنگ

در اختتامیه دوره دانش افزایی زبان فارسی مطرح شد

زبان آموزی گامی برای دستیابی به صلح جهانی

مریم شهبازی

هشتاد و چهارمین دوره دانش افزایی زبان فارسی در حالی به پایان رسید که رئیس بنیاد سعدی دنیای امروز را دنیای اختلاف زبان ها خواند. او تاکید کرد با آموزش زبان به فراتر از مرزهای هر کشوری می توان در جهت برقراری صلح جهانی گام برداشت، چراکه منجر به برقراری تفاهم بین المللی و درک بهتر انسان ها از یکدیگر می شود.

دنیای ما دنیای اختلاف زبان هاست

اختتامیه این رویداد آموزشی ظهر دیروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد و فارسی آموزان برتر در 6 سطح از میان 120 نفر از استادان و دانشجویان خارجی از 50 کشور جهان تقدیر شدند. غلامعلی حداد عادل، رئیس مرکز بنیاد سعدی ضمن تبریک به شرکت کنندگان در هشتاد و چهارمین دوره دانش افزایی زبان فارسی به اختلاف زبان ها در جهان به عنوان واقعیتی غیرقابل انکار اشاره کرد و گفت:«دنیای ما دنیای اختلاف زبان هاست و این اختلاف منجر به آن می شود که حرف یکدیگر را درک نکنیم.»

او تاکید کرد که نیاز جهان امروز نه علم است و نه فناوری و اقتصاد، بلکه نیاز بشر امروز دستیابی به صلح است که در این راه می توان از آموزش زبان ها به عنوان راهی اثر گذار بهره گرفت.

حداد عادل در پایان صحبت هایش گسترش زبان فارسی در اقصی نقاط جهان را راهی برای تعامل بهتر ایران با دیگر کشورها عنوان کرد. علاوه بر این، او از فارسی آموزان حاضر در این مراسم درخواست کرد که مشاهدات خود از ایران و ایرانیان را بی کم و کاست به مردم خود بازگو کنند.

عاملی در انسجام و تداوم حیات ملی

سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم زبان فارسی را به منزله هویت ایرانیان دانست و گفت: «زبان فارسی عاملی در انسجام و تداوم حیات ملی است. ما در این سرزمین از تبار و تمدن طولانی برخوردار هستیم که ریشه های آن در زبان فارسی است.»

در پایان این مراسم از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول حمایت مالی برای ترجمه کتاب های فارسی به زبان های دیگر داده شد؛ وزیر علوم هم برای بورسیه فارسی آموزان برای تحصیل در مقاطع بالاتر تحصیلی قول همکاری و مساعدت داد.