آرشیو پنجشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۵۹
سیاسی
۳

وزیر کشور کویت در پارلمان: فرار تروریست ها با گذرنامه ایرانی بعید است

حدود 10 روز پس از آنکه کویت به بهانه ادعای فرار اعضای شبکه تروریستی العبدلی به ایران خواستار کاهش تعداد دیپلمات های ایرانی در کویت و بسته شدن دفاتر وابسته سفارت ایران شد، در نشست نمایندگان پارلمان کویت و برخی وزیران اعلام شد که اعضای این گروه از کویت خارج نشده اند. همزمان با این اعلام «مرزوق الغانم» رئیس مجلس امت کویت، پیام امیر این کشور خطاب به نمایندگان مجلس را قرائت کرد، پیامی که در آن امیر کویت به نمایندگان پارلمان این کشور توصیه کرد «کاری نکنند که به روابط کویت با کشورهای منطقه لطمه وارد شود.»

به گزارش ایرنا، این پیام در حالی قرائت شد که «خالد الجراح» معاون نخست وزیر و وزیر کشور کویت در نشست با نمایندگان و در پاسخ به پرسش های آنها پیرامون فرار اعضای شبکه العبدلی گفت که اعضای گروه العبدلی در 15 جولای گذشته تلاش کردند فرار کنند اما موفق نشدند. وی به نقل از منابع امنیتی بلند پایه کویت همچنین گفت که فرار این افراد با گذرنامه های ایرانی بعید است و اگر چنین بود، ایران باید آنها را به کویت ارجاع می داد.

خالد الجارالله، معاون وزیر خارجه کویت چند روز پیش در مراسم جشن بر تخت نشستن پادشاه مراکش در سفارت مراکش در کویت از اختلافات پدید آمده میان تهران و کویت ابراز تاسف کرده بود. اختلافاتی که به باور ایران بر اساس اتهامات واهی پدید آمده بود و مقامات دیپلماتیک کشورمان در واکنش به آن تاکیدکردند ایران هیچ ارتباطی با پرونده باند العبدلی نداشته است.» روابط ایران و کویت طی سال های گذشته با وجود عضویت این کشور در شورای همکاری خلیج فارس و به تبع آن فشارهای عربستان سعودی برای تبعیتش از سیاست های ریاض در قبال ایران، روابطی مثبت و صمیمانه بوده است؛ روابطی که به نظر می رسد امیر کویت در پیام هشدارآمیز خود برای بقای آن اقدام کرده است.

روز گذشته همچنین وزارت خارجه کویت ادعای خبرگزاری انگلیسی رویترز مبنی بر ارسال سلاح برای حوثی ها در یمن از طریق آب های این کشور توسط ایران را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری کویت، یک مسئول وزارت خارجه کویت در این باره تاکید کرد که آبهای منطقه ای کویت تحت نظر کامل نیروی دریایی و گارد ساحلی است و تاکنون هیچ فعالیت مشکوکی در این مناطق دریایی دیده نشده است.