آرشیو شنبه ۱۴ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۸۸
اقتصادی
۴

بر اساس گزارش بانک مرکزی؛ کاهش رشد درآمد خانوارهای کشور برای سومین سال متوالی

بانک مرکزی از کاهش محسوس رشد درآمد خانوارهای کشور در سال 1395 برای سومین سال متوالی خبر داد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی در سال گذشته متوسط درآمد خانوارهای ایرانی 392/373/296 ریال (معادل 39 میلیون تومان) بود که نسبت به سال 1394 فقط 11/3 درصد رشد نشان می دهد.

به گزارش مشرق، رشد 11/3 درصدی درآمد خانوارهای ایرانی در سال 1395 پایین ترین رشد این شاخص از سال 1390 تاکنون محسوب می شود.

بالاترین افزایش سالانه درآمد خانوارهای ایرانی در سال 1392 با 32 درصد رقم خورده بود اما از آن سال به طور مرتب از آهنگ رشد درآمد خانوارهای کشور کاسته شده است به طوری که در سال 1393 این شاخص با کاهش محسوسی به 13/3 درصد و در سال 1394 به 12/4 درصد کاهش پیدا کرد و سال گذشته هم رشد آن به 11/3 درصد رسید تا رشد درآمدهای خانوار در سه سال پایانی دولت روحانی بیش از 20 درصد کاهش پیدا کرده باشد!

بر این اساس می توان گفت آهنگ رشد درآمد خانوارهای ایرانی در دولت یازدهم روند نزولی طی کرده و این موضوع نشان می دهد کاهش تورم در کشور در کنار کاهش رشد درآمدها بوده است، یعنی هر چند تورم کاهش پیدا کرده اما رشد درآمدهای خانوار نیز کاهش پیدا کرده که تا حدودی از افزایش قدرت خریدی که ناشی از کاهش تورم است، جلوگیری می کند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، درآمد ناخالص خانوارها شامل درامد پولی و غیرپولی است. انواع درآمد پولی عبارتند از: درآمد از مزد و حقوق (بخش دولتی، خصوصی و تعاونی)، درآمد از مشاغل آزاد (کشاورزی و غیرکشاورزی)، درآمدهای متفرقه و درآمد حاصل از فروش کالاهای دست دوم.

درآمد غیر پولی عبارت است از ارزش اجاری مسکن شخصی، در برابر خدمت و رایگان و ارزش کالاها و خدمات در برابر مزد و حقوق، رایگان (نه از خانوار دیگر)، تولید برای مصرف در خانه، از محل کسب کشاورزی و غیرکشاورزی.