آرشیو شنبه ۱۴ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۸۸
اقتصادی
۴

مدیر کل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری: صنعت حمل و نقل در کشور دچار بیماری بسیار مزمن است

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری با بیان اینکه صنعت حمل و نقل دچار بیماری بسیار مزمنی است، بیشترین کاهش استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی را در سال 94 عنوان کرد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا شهرکی ثانوی در بازدید از وضعیت پایانه های مسافربری برون استانی شهرستان های خرم آباد و بروجرد، اظهار داشت: صنعت حمل و نقل در کشور دچار بیماری بسیار مزمن است و مردم به هر علتی از این مجموعه قهر کرده اند به طوری که در یک وضعیت پایدار هفت ساله شاهد شیب منفی پنج درصدی در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم.

وی از خروج یکصد میلیون تقاضای صندلی از بخش حمل و نقل جاده ای خبر داد و گفت: این در حالی است که تعداد سفرها برابر آمار ترددشمارهای جاده ای به شدت افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: بیشترین کاهش استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در سال 94 و کمترین آن در سال 92 به ثبت رسیده که درصد تغییرات آن به طور متوسط پنج درصد منفی است.

شهرکی ثانوی با تاکید بر اینکه براساس شاخص نفر-کیلومتر باید مبدا و مقصد سفر کاملا مشخص باشد، افزود: در بحث نفر-کیلومتر همواره کاهش مشاهده شده است؛ کمترین کاهش این شاخص سال گذشته با 1/2 درصد به ثبت رسید و با تغییرات روی جاده ها می توان نفر-کیلومتر را جابه جا کرد.

وی افزود: ایجاد مسیرهای جدید و تقاضای کدگذاری برای مقاصدی که دارای کد نیستند می تواند در افزایش نفر-کیلومتر موثر واقع شود.

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با تاکید بر اجرای شبکه سیر به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر در حوزه حمل و نقل مسافر، تصریح کرد: شبکه سیر همنام، با سه هدف افزایش ایمنی، ارتقای کیفیت و ارزیابی خدمات سفر در کشور اجرایی شده و در واقع شبکه سیر بدون ارزیابی خدمات از بین خواهد رفت.

شهرکی ثانوی اضافه کرد: نوسازی ناوگان مینی بوسی کشور آغاز شده است که در قالب این طرح، ون، مینی بوس هیوندا و سواری کرایه از طریق پرداخت تسهیلات با نرخ سود شش درصد و بازپرداخت پنج ساله به متقاضیان واجدشرایط واگذار می شود.