آرشیو شنبه ۱۴ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۸۸
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

ابراهیم رئیسی: غلامرضا شکوهی در شعر ولایی بی بدیل بود

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی با صدور پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت غلامرضا شکوهی، از این شاعر غزل سرای خراسانی تجلیل کرد.

در این پیام آمده است: «غلامرضا شکوهی در عرصه ادبیات پارسی غزل سرایی توانمند و در عرصه خدمت به مکتب اهل بیت علیهم السلام شاعری شوریده و مشتاق بود که آثار درخشان و بی بدیلی در ساحت شعر ولایی این مرز و بوم آفرید. همکاری های مشتاقانه و هنرمندانه ایشان با آستان مقدس حضرت رضا علیه الاف التحیه و الثنا سرمایه ای ارزشمند و گرانبها برای آن شاعر فرهیخته در سرای ابدی خواهد بود، ان شاءالله.»

همچنین رضا رسولی، شاعر و منتقد ادبی در یادداشتی در پاسداشت این شاعر عنوان کرد: «غلامرضا شکوهی، شکوه غزل آیینی بود. ادیب و سخنور روشن اندیش و دقیقه یابی که مجهز به دانش و بینش ادبی و دینی بود و در طول نیم قرن شاعری، شیوه تعامل و سلوک شاعرانه و عاشقانه با کلمات را آموخته بود. شکوهی از تبار شاعرانی بود که سر بر آستان جانان داشت و از جان و جهان روحانی خود سفارش می گرفت. او در خلوت روحانی خویش، فارغ از های و هیاهوی جشنواره ها و کنگره ها، تنها به ندای دل عاشقش گوش می سپرد و به سفارش جان صادقش شعر می سرود. او شعر سرودن برای بزرگان دینی را، رسالت ذاتی یک شاعر مسلمان می دانست، و همواره بر این باور و اعتقاد مقدس پای می فشرد، و با افتخار در این راه گام برمی داشت. او بر این اعتقاد و باور بود که شاعر آیینی باید روزنه ای به جان کلمات پیدا کند و به مدد «دانش و بینشی» عمیق و اجتهادی پیامبرگونه، در سیر و سلوکی عاشقانه و کشف و شهودی عارفانه، با جان کلمات به «سماع» برخیزد و از ژرفای اقیانوس کرانه ناپدید واژگان و کلمات، به استخراج گوهرهای ناب معنا دست یازد. غزل های دینی و آیینی آن ادیب جان آگاه و مهرپرور، به خاطر سلامت مضمون، برخورداری از جوهر اندیشه، حکمت و معرفت دینی، و همچنین آراستگی به زیورهای کلامی، سرمشق خوبی برای نسل شاعران آیینی این روز و روزگار است. شعری به تمام معنا اصیل، فاخر، سرشار از تازگی و طراوت، و به دور از کژتابی های اعتقادی و آسیب ها و انحرافات بعضی از شعرهای آیینی امروز ما.»

گفتنی است، غلامرضا شکوهی، سه شنبه 10 مرداد دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع این شاعر امروز، شنبه 14 مرداد در مشهد برگزار می شود.