آرشیو یکشنبه ۱۵ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۸۹
صفحه آخر
۱۲

آغاز به کار مجلس موسسان ونزوئلا به رغم تهدیدات آمریکا

با وجود همه اعتراض ها، تحریم ها، تهدیدها و مخالفت های کشورهای غربی، مجلس موسسان ونزوئلا روز جمعه رسما آغاز به کار کرد.

وظیفه «مجلس موسسان» جدید که «رقیب کنگره ملی» ونزوئلا است، بازنویسی قانون اساسی عنوان شده است.این نهاد تازه تاسیس که غربگرایان به شدت با آن مخالف هستند، قدرت تغییر قانون اساسی و انحلال پارلمان را دارد. طی روزهای اخیر آمریکا و اروپا صراحتا تشکیل این مجلس را محکوم کرده و خواستار انحلال آن شده اند

با وجود این، روز جمعه هزاران نفر از هواداران دولت در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا به خیابان ها آمدند و با در دست گرفتن پرچم کشورشان، در مسیر ورود اعضای مجلس موسسان مستقر شدند و به آنها خوش آمد گفتند. همزمان، رئیس جمهوری ونزوئلا در حالی که همسر و پسرش او را همراهی می کردند در کنار 545 عضو مجلس موسسان مراسم آغاز به کار را برگزار کرد.دلسی رودریگز وزیر خارجه سابق ونزوئلا که پیش از این برای شرکت در انتخابات مجلس موسسان از سمتش استعفا کرده بود، روز جمعه به عنوان رئیس مجلس موسسان سوگند یاد کرد.

«رودریگز»تاکید کرد که: «هیچ بحران انسانی در ونزوئلا وجود ندارد، چیزی که اینجا داریم، عشق است، چیزی که داریم یک بحران است که توسط فاشیست های راستگرا به وجود آمده است.»آغاز به کار مجلس موسسان ونزوئلا در شرایطی است که کنترل پارلمان این کشور در دست مخالفانی است که مورد حمایت شدید غربی ها هستند.

با بالا گرفتن مداخلات آمریکا در امور داخلی ونزوئلا و متهم شدن این کشور به نقض دموکراسی «جولیان آسانژ» بنیانگذار ویکی لیکس به این مسئله واکنش نشان داده و با لحنی کنایه آمیز به رئیس جمهور این کشور پیشنهاد داد قانون اساسی عربستان سعودی را اجرا کند تا خیال آمریکا راحت شود.» آسانژ در حساب کاربری اش در توئیتر نوشت: «نمی دانم چرا مادورو برای تصویب قانون اساسی عربستان سعودی نمی شتابد تا دولت آمریکا از او راضی باشد.» عربستان بویی از انتخابات و دموکراسی نبرده اما به شدت از سوی آمریکایی ها حمایت می شود.