آرشیو یکشنبه ۱۵ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۸۹
اقتصادی
۴

بر اساس آمار گمرک، تراز تجاری کشور منفی شد

بر اساس آمار گمرک، تراز تجاری کشور در چهار ماه نخست سال جاری به منفی 2/3 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش عیار آنلاین، طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی از تجارت خارجی ایران در چهار ماه ابتدایی سال جاری میزان صادرات کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی با 9/5 درصد کاهش به 13/5 میلیارد و میزان واردات کشور در این مدت با افزایش 24 درصدی به 15/8 میلیارد دلار رسیده است.

همان طور که ملاحظه شد، آمار تجارت خارجی در چهار ماه ابتدایی سال جاری نشان از افزایش چشمگیر واردات و کاهش صادرات کشور دارد. به این ترتیب میزان تراز تجاری کشور در این مدت منفی 2/3 میلیارد دلار بوده است که نشان از کاهش 4/4 میلیارد دلاری تراز تجاری چهار ماهه در مقایسه با سال گذشته دارد.

در زمینه آمار تفکیکی بخش های صادراتی، از صادرات 13/5 میلیارد دلاری در چهار ماه ابتدایی سال جاری، 2/3 میلیارد دلار سهم صادرات میعانات گازی، 4/7 میلیارد دلار سهم محصولات پتروشیمی و 6/5 میلیارد دلار سهم سایر کالاها بوده است.

این ارقام نشان می دهد حدود نصف صادرات غیر نفتی کشور ما باز هم متکی به فرآورده های نفتی و گازی می باشد که حاکی از وابستگی قابل توجه صادرات غیر نفتی به سوخت های فسیلی است. با این حال، میزان صادرات میعانات گازی چه از نظر وزنی و چه از نظر قیمت دلاری با کاهش همراه بوده است. صادرات میعانات گازی در مقایسه با سال گذشته از نظر وزنی 2/7 درصد و از نظر قیمت دلاری 4/2 درصد کاهش یافته است. همچنین میزان صادرات محصولات پتروشیمی نیز از نظر وزنی 3/7 درصد و از نظر قیمت دلاری 3/7 درصد کاهش یافته است.

در بخش سایر کالاها نیز میزان صادرات به مراتب بیشتر از دو بخش دیگر کاهش یافته است. میزان صادرات سایر کالاها از نظر وزنی 16 درصد و از نظر قیمت دلاری 15 درصد افزایش یافته است.گفتنی است، به طور کلی در بخش صادرات کالا در تمامی بخش ها میزان صادرات کشور در چهار ماه ابتدایی سال جاری کاهش یافته است.

همچنین مقاصد اصلی میعانات گازی صادراتی ایران در این بازه زمانی، کشورهای کره جنوبی، امارات، ژاپن و هند بوده اند.