آرشیو یکشنبه ۱۵ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۸۹
اخبار کشور
۲

گاردین: ابطال برجام فاجعه است

یک روزنامه انگلیسی در مطلبی نوشت: توافق هسته ای(برجام)، فاجعه نیست، اما ابطال آن می تواند [فاجعه] باشد.

روزنامه «گاردین» در مطلبی نوشت: «توافق هسته ای، فاجعه نیست، اما ابطال آن می تواند [فاجعه] باشد».

گاردین، درباره وعده های روحانی درباره برجام نوشته است:روحانی وعده داد که این توافق، رونق را به ارمغان خواهد آورد. اقتصاد ایران، بار دیگر رو به رشد است. او تورم را کاهش داده و نرخ ارز را ثابت کرده است. اما فقر گسترش پیدا کرده، یک چهارم جوانان بیکار هستند و سرمایه گذاری خارجی از پیش بینی ها بسیار کمتر است. ایرانی ها هنوز مزایایی که انتظار داشته اند را به دست نیاورده اند.

این روزنامه انگلیسی افزود:حتی جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا که جدی ترین تهدید پیش روی آمریکا را ایران، ایران و ایران توصیف کرده از جمله کسانی است که خواستار حفظ این توافق است.

در پایان این مقاله آمده است: «با وجود این، رئیس جمهوری که متیس زیر نظرش کار می کند این توافق را فاجعه می داند. اما ترامپ، مثل همیشه اشتباه می کند. این پاره کردن برجام است که می تواند فاجعه بیافریند.

آمریکا مقصر عدم سرمایه گذاری در ایران در پسابرجام

شبکه خبری سی ان ان در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با هراساندن سرمایه گذاران بین المللی از ورود آنها به ایران جلوگیری می کند.

در بخشی از این گزارش آمده است: ایران امیدوار بود موافقت با محدود کردن برنامه هسته ایش شرکت های خارجی را به سرازیر کردن ده ها میلیارد دلار سرمایه به این کشور ترغیب خواهد کرد. اما سیل سرمایه گذاری های عظیم محقق نشده اند و این امر تا اندازه زیادی به خاطر ایالات متحده آمریکا است.

به گزارش فارس، «سی ان ان» با یادآوری پایبندی ایران به برجام نوشته است: اما شرکت های خارجی هنوز برای سرمایه گذاری در ایران بی میل هستند، زیرا از فروپاشی توافق هراس دارند.

رائول هراود، رئیس بخش خدمات مالی در شرکت مشورتی «Solidiance» می گوید: «قطار ایستگاه را ترک کرده اما با سرعتی که مردم انتظار دارند حرکت نمی کند. داشتن دورنمایی روشن از راهبرد ورود به بازار موضوع مهمی است».

«سی ان ان» نوشته است: «آمریکا که حتی بعد از امضای توافق هسته ای تحریم های دیگر (غیرهسته ای) علیه ایران را زنده نگاه داشته، عامل بخش زیادی از هراس های سرمایه گذاران است.»