آرشیو یکشنبه ۱۵ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۸۹
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

بانک مرکزی دولت یازدهم رکورددار بی انضباطی شد

«با وجود تمسخر دولت قبل از سوی مسئولان دولت یازدهم بابت چاپ بی رویه پول پرقدرت و افزایش پایه پولی، دولت فعلی گوی سبقت را در این زمینه ربوده است.»

پایگاه اینترنتی مشرق نوشت: بر اساس گزارش بانک مرکزی، در پایان تیر 1392 حجم پایه پولی کشور 95 هزار و 804 میلیارد تومان بود که به منزله 80 هزار میلیارد تومان چاپ پول پرقدرت در 8 سال عمر دولت های نهم و دهم (پایان تیر 1384 تا پایان تیر 1392) بود.

حدود 50 هزار میلیارد تومان از این رقم، مربوط به خط اعتباری مسکن مهر بود زیرا دولت قبل حدود 50 هزار میلیارد تومان پول چاپ کرد تا صرف ساخت مسکن مهر شود. این مسئله بارها از سوی مسئولان دولت فعلی مورد انتقاد واقع شده است.

با این حال بر اساس آمارهای بانک مرکزی، در 44 ماه عمر دولت یازدهم (ابتدای مرداد 1392 تا پایان اسفند 1395) بیش از 84 هزار میلیارد تومان پول چاپ شده است.

به عبارتی دولت یازدهم در همین 44 ماه بیشتر از کل 8 سال دولت احمدی نژاد، پول چاپ کرده است.

در مذمت چاپ پول بهتر است به سخنان پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در دولت یازدهم رجوع کنیم که در ابتدای مسئولیتش در بانک مرکزی در سال 1392 به تمسخر دولت قبل پرداخت و گفت: هیچ کشوری با چاپ پول نتوانسته اقتصاد خود را رونق دهد.

از آنجا که ولی الله سیف از ابتدای دولت یازدهم عهده دار سمت بانک مرکزی شد، می توان گفت ولی الله سیف بدترین عملکرد را در تاریخ بانک مرکزی ایران و در میان سایر روسای بانک مرکزی در زمینه چاپ پول داشته است؛ چرا که همه روسای کل بانک مرکزی قبل از سیف، مجموعا کمتر از 96 هزار میلیارد تومان پول چاپ کردند اما سیف یک تنه در کمتر از 4 سال، 84 هزار میلیارد تومان پول چاپ کرد و در اختیار دولت قرار داد تا صرف مخارجش کند.

جالب آن که دیگر از ناحیه مقامات و مسئولان دولت یازدهم و بانک مرکزی، انتقادی نسبت به افزایش پایه پولی در دولت قبل صورت نمی گیرد.