آرشیو دوشنبه ۱۶ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۹۰
فوتبال ایران
۱۱

برای امیدها و جوانان مربی خارجی می آید

برنامه کی روش برای تیم های پایه

کارلوس کی روش، سرمربی تیم ملی برای فوتبال پایه ایران نقشه های زیادی در سر دارد. او دو بار در این زمینه اقدام کرد؛ یک بار زمانی که نلو وینگادا را برای تیم ملی امید آورد. در آن زمان، نلو در تیم ملی فوتبال بزرگسالان به کی روش مشاوره می داد. وینگادا وقتی سرمربی امید شد، همه کی روش را سرمربی می دانستند.

ناکامی این مربی در مسابقات آسیایی باعث شد تا انتقادها از کارلوس به اوج برسد. پس از آن بود که کی روش تصمیم گرفت، زیاد در این مسائل دخالت نکند، ولی اخیرا با تشکیل دپارتمان تیم های ملی کارلوس دوباره وارد گود شد. او با امیرحسین پیروانی رابطه خوبی داشت و به این مربی توصیه کرد، از بازیکنان زیر 20 سال در رقابت های مقدماتی قهرمانی آسیا در رده سنی زیر 23 سال استفاده کند. با این مشورت، تیم ملی عازم قرقیزستان شد و حتی نتوانست جواز حضور در رقابت ها را به دست بیاورد. هر چند بعضی ها معتقد بودند، کی روش هم در ناکامی تیم امید نقش داشته ولی سرمربی تیم ملی اتفاقا از ناکامی پیروانی به این عنوان استفاده کرده که باید تیم های ملی پایه از مربیان خارجی استفاده کنند.

سال هاست همه می گویند، فوتبال پایه ایران به مربیان بزرگ خارجی نیاز دارد؛ کسی که بتواند مثل کی روش ضعف ها را از بین ببرد. کی روش هم همین را می گوید و اعتقاد دارد، باید از مربیان بزرگ در رده پایه استفاده کرد، منتهی نکته این جاست که فدراسیون برای مربیان بزرگ خارجی پول ندارد و می تواند هزینه اندکی کند. کی روش پیشقدم شده و به روسای فدراسیون پیشنهاد داده، از مربیان خارجی برای تیم امید و جوانان استفاده کند. این در حالی است که کمیته فنی مدتی است در حال مذاکره با مربیان ایرانی برای قبول هدایت دو تیم است. تیم های ملی جوانان و هم تیم امید در حال حاضر سرمربی ندارند. با تشکیل دپارتمان تیم های ملی، کی روش به دنبال آن است تا مربیانی را به این دپارتمان بیاورد که با او هماهنگ باشند.